En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Spanska 4 – Konversation om aktuella samhällsfrågor

Lektionsplanering för Spanska 4

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Spanska 4

Tema: Konversation – Aktuella samhällsfrågor

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Lektionens fokus ligger på att utveckla elevernas förmåga att samtala om aktuella samhällsfrågor i spansktalande länder. Eleverna kommer att använda olika resurser, som nyhetsartiklar och videoklipp, för att samla information och argumentera för sina åsikter.

Kunskapskrav:

Eleven ska självständigt kunna delta i samtal och diskussioner om aktuella samhällsfrågor och uttrycka sina åsikter på ett nyanserat och korrekt sätt. Detta inkluderar att lyssna, reflektera och respondere i givande diskussioner.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till aktuella samhällsfrågor (10 min)

  • Presentera några aktuella samhällsfrågor i spansktalande länder.
  • Ge exempel på hur dessa frågor påverkar samhället.
  • Diskutera vikten av att vara informerad om världen omkring oss.

Gruppdiskussioner (15 min)

  • Dela in eleverna i små grupper och ge dem specifika ämnen att diskutera (t.ex. klimatförändringar, mänskliga rättigheter, utbildning).
  • Låt varje grupp diskutera sitt ämne och förbereda en kort presentation.
  • Ge stöd genom att gå runt och ställa frågor.

Presentationer av gruppresultat (15 min)

  • Varje grupp presenterar sin diskussion och sina åsikter inför klassen.
  • Uppmuntra frågor och diskussion mellan grupper efter varje presentation.
  • Anteckna viktiga argument och tankar på whiteboarden.

Reflektion och sammanfattning (10 min)

  • Sammanfatta de viktigaste punkterna från presentationerna.
  • Diskutera hur man kan engagera sig mer aktivt i dessa frågor.
  • Ge eleverna möjlighet att ställa frågor.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en kort tidningsartikel eller ett blogginlägg om en aktuell samhällsfråga de brinner för. De ska inkludera sina egna åsikter, ställa frågor och ge exempel på möjliga lösningar. Artikeln ska skrivas helt på spanska och presenteras för klassen i nästa lektion.

Exit-ticket

  • Vilken aktuell samhällsfråga diskuterade din grupp? (Svar: Varierar beroende på grupp.)
  • Nämn en lösning som presenterades av en annan grupp. (Svar: Varierar beroende på diskussion.)
  • Vad var det mest intressanta du lärde dig under diskussionerna? (Svar: Varierar beroende på elevens reflektion.)
  • Hur kan samhällsfrågor påverka oss personligen? (Svar: Genom lagar, politik och miljö osv.)
  • Vilken känsla väckte ämnet i dig? (Svar: Varierar beroende på elevens personliga känslor.)

Hemuppgift

Eleverna ska fortsätta arbeta med sin tidningsartikel och fullfölja den. De ska även inkludera minst tre frågor till läsaren för att engagera dem i ämnet.

Citat

“La sabiduría no consiste en tener un montón de conocimientos, sino en saber qué hacer con ellos.” – Anonym

Citatet betonar vikten av att använda sin kunskap klokt, vilket kopplar direkt till dagens tema där vi diskuterar hur aktuella frågor kan påverka världen och hur vi kan bidra till lösningar.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: Skriftlig produktion – Essäer. Denna lektion syftar…


×