Lektionsplanering i Spanska 4
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 4
Tema: Ordförråd – Känslor och känslouttryck
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Lektionens fokus är att utöka elevernas ordförråd kring känslor och känslouttryck på spanska. Det innefattar både verb, substantiv och adjektiv kopplade till känslor, samt hur dessa kan användas i olika sammanhang.
Kunskapskrav:
Eleven ska visa förmåga att använda ett varierat och rikt ordförråd samt korrekt grammatik i både tal och skrift. Eleven ska kunna uttrycka känslor, åsikter och tankar på ett nyanserat sätt i olika kommunikativa situationer.
Lärarledda instruktioner
Introduktion av känslor på spanska (10 min)
- Presentera olika känslor med hjälp av bilder och exempel.
- Diskutera hur känslor kan variera i intensitet.
- Ge exempel på meningar som beskriver känslor.
Ordförrådsövning (15 min)
- Genomför en aktiv övning där eleverna får matcha ord med bilder som representerar olika känslor.
- Låt eleverna skapa egna exempelmeningar med de nya orden.
- Använd en interaktiv whiteboard för visualisering.
Parövning – Känslor i dialog (15 min)
- Dela in eleverna i par och ge dem ett scenario där de ska diskutera sina känslor om en viss situation (t.ex. att vinna en tävling).
- Eleverna ska använda ett varierat ordförråd för att beskriva sina känslor.
- Efter övningen, låt paren dela med sig av sina dialoger.
Avslutande reflektion (10 min)
- Sammanfatta vad eleverna lärt sig om känslor och ordförråd.
- Diskutera svårigheter som uppstått i övningarna.
- Ge utrymme för frågor och funderingar.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en “känslokarta” där de ritar och skriver ner olika känslor och associerade uttryck på spanska. De får instruktioner att använda minst 10 olika ord och fraser, och de kan använda färger eller bilder för att förstärka känslorna. När de är klara, ska några elever få chansen att visa sina maps och förklara sina val av känslor och uttryck.
Exit-ticket
- Nämn tre känslor och deras spanska översättning. (Svar: Glad – feliz, Arg – enojado, Rädd – asustado)
- Vilket adjektiv beskriver något man känner vid förlust? (Svar: Triste)
- Skriv en mening med verbet “sentir”. (Svar: Yo siento alegría.)
- Hur kan man uttrycka att man är frustrerad på spanska? (Svar: Estoy frustrado/a.)
- Ge ett exempel på en situation där du kanske skulle känna lättnad. (Svar: När man får ta en examen och har haft bra förberedelser.)
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort personlig text där de beskriver en händelse som väckte starka känslor, såsom glädje eller sorg, och använda minst åtta olika känslouttryck på spanska.
Citat
“La felicidad no es un destino, es una forma de viajar.” – Margaret Lee Runbeck (1957) Citatet handlar om att lycka inte bara är ett mål, utan något man kan uppleva på resan. Det kopplar till lektionen genom att vi lär oss att uttrycka och förstå känslor på spanska.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: Konversation – Aktuella samhällsfrågor.