En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Spanska 4 – Rollspel – Fiktiva scenarier

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Spanska 4

Tema: Rollspel – Fiktiva scenarier

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Lektionens fokus ligger på att använda språket i praktiska sammanhang genom rollspel. Eleverna kommer att ges möjlighet att interagera och kommunicera på spanska i realistiska situationer, vilket stärker deras muntliga förmåga och självförtroende i språket.

Kunskapskrav:

Eleven ska kunna delta i samtal och diskussioner, använda ett varierat och rikt ordförråd samt grammatik korrekt i tal och skrift. Detta inkluderar att kunna improvisera och uttrycka sig i olika sociala situationer.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till rollspel (10 min)

  • Förklara syftet med rollspel som en inlärningsmetod och hur det hjälper till att träna kommunikationsförmåga.
  • Ge exempel på olika scenarier som kan spelas upp, som att beställa mat, fråga om vägen, eller diskutera ett ämne.
  • Dela ut roller och scenarier till eleverna.

Förberedelser inför rollspel (15 min)

  • Låt eleverna arbeta i grupper där de får tid att förbereda sina dialoger baserat på de scenarier som delats ut.
  • Ge stöd och hjälp genom att ge tips om språket och formuleringar, samt be dem inkludera oregelbundna verb och tema från tidigare lektioner.
  • Se till att varje grupp får en möjlighet att planera sina scener.

Genomförande av rollspel (15 min)

  • Varje grupp får framföra sitt rollspel inför klassen.
  • Fråga och svara på frågor efter varje prestation för att uppmuntra interaktion.
  • Ge feedback på språkbruk, kreativitet och hur väl de kommunicerade i sina roller.

Reflektion och diskussion (10 min)

  • Låt klassen diskutera vad som var framgångsrikt i deras rollspel och vad de lärde sig av varandra.
  • Diskutera hur rollspel kan hjälpa dem i riktiga situationer utanför klassrummet.
  • Fråga eleverna vilka delar var mest utmanande och hur de kan utvecklas ytterligare.

Aktivitet:

Eleverna ska skriva ner vad de tyckte var mest intressant eller utmanande med rollspelen. De ska också reflektera över hur väl de använde språket och vilken nivå av självförtroende de kände. Denna reflektion ska de dela med klassen vid nästa tillfälle.

Exit-ticket:

  • Vilket scenario spelade ni och hur gick det? (Svar: Varierar beroende på grupp.)
  • Nämn en ny fras eller ett uttryck som du använde under rollspelet. (Svar: Varierar beroende på individ.)
  • Hur kändes det att prata spanska i en simulerad situation? (Svar: Varierar beroende på elevens självförtroende.)
  • Vad var den största utmaningen med ditt rollspel? (Svar: Varierar beroende på personliga erfarenheter.)
  • Hur kan du använda det du lärt dig i verkliga livet? (Svar: Varierar beroende på elevens reflektion.)

Hemuppgift:

Eleverna ska skriva en kort dialog (minst fem meningar) på spanska baserat på ett fiktivt scenario av deras val. De ska inkludera minst två oregelbundna verb i dialogen. Dialogerna ska vara redo att presenteras för klassen nästa lektion.

Citat:

“La comunicación es la clave del entendimiento.” – Anonym


×