Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Spanska 5 – Hörförståelse – Spanska nyhetsprogram

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Spanska 5

Tema: Hörförståelse – Spanska nyhetsprogram

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Lektionens fokus ligger på att utveckla elevernas hörförståelse genom att lyssna på spanska nyhetsprogram. Eleverna kommer att analysera innehållet, diskutera teman och händelser, och träna sin förmåga att förstå och sammanfatta information från talad spanska.

Kunskapskrav:

Eleven ska kunna förstå och återge innehållet i spanska nyheter och sammanfatta viktig information. Eleven ska även kunna delta i diskussioner och formulera frågor kring aktuella händelser.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till spanska nyhetsprogram (10 min)

  • Presentera vad spanska nyhetsprogram är och diskutera deras betydelse i spansktalande länder.
  • Ge exempel på populära nyhetskanaler (t.ex. RTVE, Telemundo) och olika typer av program (t.ex. debatter, reportage).
  • Berätta om syftet med den valda nyhetsinslaget.

Lyssning på nyhetsinslag (15 min)

  • Spela upp ett kort inslag från ett spansk nyhetsprogram (5-10 minuter), som täcker aktuella händelser eller samhällsfrågor.
  • Be eleverna att anteckna viktiga punkter, teman och eventuella nya ord eller fraser de stöter på.

Gruppdiskussion om innehållet (15 min)

  • Dela in klassen i små grupper och be dem diskutera vad de har hört.
  • Låt dem identifiera teman, nyckelidéer och känslomässiga inslag i inslaget.
  • Be varje grupp att sammanfatta vad de diskuterat och presentera sina tankar för klassen.

Reflektion och sammanfattning (10 min)

  • Sammanfatta vad som diskuterats och lyfta fram de mest intressanta punkterna.
  • Diskutera språkliga uttryck som användes och hur de kunde förbättra lyssningsförståelsen.
  • Ge utrymme för frågor angående svåra ord eller uttryck.

Aktivitet:

Eleverna ska skriva en kort resumé av det lyssnade inslaget, där de inkluderar de viktigaste punkterna och egna reflektioner om ämnet. Resumén ska vara på minst 200 ord och presenteras för klassen i nästa lektion.

Exit-ticket:

  • Vad handlade nyhetsinslaget om? (Svar: Varierar beroende på innehåll.)
  • Nämn ett nytt ord eller uttryck som du lärde dig. (Svar: Varierar beroende på lyssning.)
  • Vad tyckte du var mest intressant med innehållet? (Svar: Varierar beroende på elevens reflektion.)
  • Hur relaterar temat i nyheten till den spanska kulturen? (Svar: Varierar beroende på innehållet.)
  • Vilka känslor väckte nyhetsinslaget i dig? (Svar: Varierar beroende på personlig upplevelse.)

Hemuppgift:

Eleverna ska fortsätta med sin resumé och se ett avsnitt av ett annat spanska nyhetsprogram av eget val. De ska också förbereda frågor att ställa kring innehållet vid nästa lektion.

Citat:

“La información es el poder.” – Anonym

Citatet framhäver vikten av information, vilket är centralt i nyhetsrapporteringen och hur vi kommunicerar och diskuterar samhällsfrågor.

Nästa lektion:

Information angående nästa lektion kommer att delges vid ett senare tillfälle.


Modern Tillbaka-knapp