En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Spanska 5 – Modern spansk litteratur

Lektionsplanering – Spanska 5

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Spanska 5

Tema: Kultur – Spansk litteratur och modernisering

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Lektionens fokus ligger på att utforska och analysera moderna spanskspråkiga litterära verk och deras kulturella betydelse. Eleverna kommer att läsa utdrag ur aktuella och inflytelserika verk samt diskutera författarnas teman, stilar och inverkan på det samhälle de skriver om.

Kunskapskrav:

Eleven ska kunna analysera och tolka litterära verk, visa förståelse för författarens budskap, stil och kontext. De ska också kunna reflektera över och diskutera litteraturens kulturella inverkan och relevans.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till modern spansk litteratur (10 min)

  • Presentera kända moderna författare som exempelvis Isabel Allende, Gabriel García Márquez och Mario Vargas Llosa.
  • Diskutera litteraturens roll i att spegla samhällsfrågor och kulturella förändringar.
  • Introducera några av de teman som är centrala i modern spansk litteratur, som magisk realism, identitet och sociala frågor.

Läsning av ett litterärt utdrag (15 min)

  • Välj ett kort utdrag från ett modernt litterärt verk och läs det tillsammans med klassen. Exempelvis ett stycke från “Hundra år av ensamhet”.
  • Be eleverna att notera intressanta språkliga uttryck, teman och eventuella frågor de har om texten.

Gruppdiskussion – Analys av teman och stil (15 min)

  • Dela in klassen i små grupper och ge dem specifika frågor att diskutera utifrån den lästa texten (t.ex. “Vilka tematiska element bidrar till att berätta karaktärernas historia?”).
  • Låt grupperna identifiera stilistiska drag och ge exempel från texten.
  • Samla tankar och insikter från grupperna och facilitera en klassdiskussion.

Reflektion och avslutning (10 min)

  • Sammanfatta de olika perspektiv och insikter som kommit fram under diskussionerna.
  • Uppmuntra eleverna att reflektera över hur litteratur kan förändras med samhället.
  • Ställ frågor för att stimulera ytterligare reflektion, exempelvis “Hur kan litteratur hjälpa oss att förstå vår egen kultur?”.

Aktivitet:

Eleverna ska välja ett modernt spanskspråkigt litterärt verk (roman eller novell) och skriva en kort analys (minst 300 ord) där de reflekterar över temat, karaktärerna och stilistiska drag. De ska förbereda sig för att presentera sina insikter för klassen nästa gång.

Exit-ticket:

  • Vilken författare och vilket verk diskuterade ni idag? (Svar: Varierar beroende på diskussion.)
  • Nämn ett tema från texten och ge ett exempel. (Svar: Varierar beroende på analys.)
  • Hur skulle du beskriva författarens stil? (Svar: Varierar beroende på textens stil.)
  • Vad tyckte du var mest intressant med den lästa texten? (Svar: Varierar beroende på elevens reflektion.)
  • Har du fått några nya insikter om spanskspråkig litteratur? (Svar: Varierar beroende på elevens upplevelse.)

Hemuppgift:

Eleverna ska läsa en kort novell eller ett kapitel från en valfri modern spanskspråkig författare och förbereda en presentation där de analyserar temat, karaktärerna och de stilistiska valen. De ska också förbereda frågor att ställa till klassen.

Citat:

“La literatura es el espejo de la sociedad.” – Anonym


×