Lektionsplanering: Samtalsövningar – Debatt
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 5
Tema: Samtalsövningar – Debatt
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Lektionens fokus är att utveckla elevernas förmåga att argumentera och uttrycka sina åsikter i debattformat. Eleverna kommer att träna på att formulera sina argument, lyssna på motpartens åsikter och delta i en konstruktiv diskussion om aktuella ämnen.
Kunskapskrav:
Eleven ska kunna delta i samtal och diskussioner med tydligt formulerade argument och nyanserade perspektiv. De ska också kunna använda ett varierat och korrekt språkligt uttryck för att framföra sina åsikter.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till debattformatet (10 min)
- Förklara vad en debatt är och betydelsen av att delta i en.
- Diskutera regler och strukturen för en debatt (t.ex. argumentation, replik och slutsats).
- Presentera de ämnen som ska debatteras.
Förberedelser inför debatten (15 min)
- Dela in klassen i grupper och ge dem specifika ämnen att förbereda sig för (t.ex. “Är sociala medier positiva eller negativa för samhället?”).
- Låt eleverna diskutera och förbereda sina argument, samt inkludera fakta och exempel för att stödja sina påståenden.
- Uppmuntra dem att tänka på motargument och hur de kan bemöta dessa i debatten.
Genomförande av debatt (15 min)
- Placera grupperna på motsatta sidor och låt debatten påbörjas med en presentation av argument från varje sida.
- Låt eleverna växla mellan att presentera sina argument och att ställa frågor/komma med kritik.
- Se till att alla får möjlighet att tala och engagera sig.
Reflektion och diskussion (10 min)
- Sammanfatta debatten och diskutera vilka argument som var mest övertygande och varför.
- Prata om svårigheterna som uppstod och hur man kan bli en bättre debattör.
- Öppna upp för frågor och diskutera vikten av kritiskt tänkande.
Aktivitet:
Eleverna ska skriva en reflektion kring debatten där de analyserar vilka argument som var starkast och hur de kunde ha förbättrat sina egna argument. Reflektionen ska vara på minst 150 ord.
Exit-ticket:
- Vilket ämne debatterade ni och vilken sida stödde du? (Svar: Varierar beroende på diskussion.)
- Vilket argument tyckte du var mest övertygande och varför? (Svar: Varierar beroende på personlig åsikt.)
- Kände du att du kunde uttrycka din åsikt tydligt? (Svar: Varierar beroende på elevens erfarenhet.)
- Vad var den största utmaningen med debatten? (Svar: Varierar beroende på individuell upplevelse.)
- Hur kan du använda det du lärt dig i framtida samtal eller diskussioner? (Svar: Varierar beroende på elevens reflektion.)
Hemuppgift:
Eleverna ska skriva en kort debattartikel där de tar ställning för eller emot ett aktuellt ämne. Artikeln ska vara på minst 250 ord och inkludera minst tre tydliga argument.
Citat:
“El arte de la discusión es el arte de escuchar.” – Anonym
Citatet poängterar vikten av att lyssna i en diskussion, vilket är grundläggande för framgångsrik kommunikation.