Lektion. Gy. Specialpedagogik 1 – Differentierad undervisning

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Specialpedagogik 1
Tema: Differentiell undervisning

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på vad differentierad undervisning innebär och hur lärare kan anpassa sin undervisning för att möta olika behov hos elever. Centrala teman inkluderar undervisningsmetoder, anpassningar och vikten av att känna sina elevers förutsättningar.

Kunskapskrav

Lärarledda instruktioner

Introduktion till differentiering (10 min)

  • Definiera vad differentiering är och dess syfte i undervisningen.
  • Diskutera varför det är viktigt att differentiera efter elevernas olika förutsättningar och behov.
  • Presentera olika aspekter av differentiering (innehåll, process och produkt).

Metoder för differentierad undervisning (15 min)

  • Gå igenom specifika metoder som används för att differentiera undervisning (exempelvis: gruppering, val av uppgifter).
  • Diskutera hur teknologi kan användas för att stödja differentierad undervisning.
  • Ge exempel på hur man kan anpassa undervisningen till både svagare och starkare elever.

Gruppdiskussion och praktiska övningar (15 min)

  • Dela in klassen i grupper och ge varje grupp en specifik uppgift där de ska utveckla en plan för hur de skulle differentiera undervisningen för en hypotetisk klass.
  • Grupperna får presentera sina planer och motivera sina val.
  • Diskutera i helklass hur olika metoder fungerar i praktiken.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionens huvudpunkter och centrala begrepp.
  • Uppmuntra till frågor och reflektioner kring utmaningar och möjligheter med differentiering.
  • Presentera ytterligare resurser för vidare studier.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en undervisningsplan för en lektion som inkluderar minst tre olika sätt att differentiera för minst två olika grupper av elever med olika behov. Planerna ska presenteras under nästa lektion.

Exit-ticket

  • Vad innebär differentierad undervisning? Anpassning av undervisningen för att möta individuella lärbehov.
  • Nämn två aspekter av differentiering. Innehåll och process.
  • Varför är det viktigt med differentiering? För att kunna ge alla elever möjlighet att lära sig på ett sätt som passar deras behov.
  • Hur kan gruppering stödja differentierad undervisning? Genom att sätta samman elever med liknande behov eller förmågor för att uppnå gemensamma mål.
  • Nämn en metod för att använda teknologi i differentierad undervisning. Användning av anpassade digitala verktyg och program för olika lärstilar.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort analys (1-2 sidor) av ett exempel på hur de har observerat differentiering i sin egen undervisning eller en undervisningssituation. Analysen ska innehålla vad som fungerade bra, vad som kunde göras annorlunda och hur det gynnade eleverna.


Modern Tillbaka-knapp