Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Specialpedagogik 1 – Individuella stödsystem

Lektionsplanering – Individuella stödsystem

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Specialpedagogik 1

Tema: Individuella stödsystem

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på utredningsprocessen och hur individuella stödinsatser utformas för att möta elever med särskilda behov. Centrala teman inkluderar skapandet av individuella pedagogiska planer (IPP) och betydelsen av kontinuerlig uppföljning.

Kunskapskrav

Kunskapskravet handlar om att eleven ska kunna beskriva och analysera processen för att skapa individuella stödsystem samt redogöra för hur dessa system kan påverka elevernas lärande och utveckling.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till individuella stödsystem (10 min)

  • Definiera vad ett individuellt stödsystem är och varför det är viktigt för elever med särskilda behov.
  • Diskutera lagar och riktlinjer som styr utformandet av individuella pedagogiska planer.
  • Presentera kortfattat olika steg i utredningsprocessen.

Utredningsprocessen (15 min)

  • Gå igenom stegen i utredningsprocessen, från observation och analys till ansvarsfördelning.
  • Diskutera hur information samlas in och utvärderas för att formulera en IPP.
  • Ge exempel på verktyg och metoder som används under utredningen.

Grupparbete – Skapa en individuell pedagogisk plan (15 min)

  • Dela in klassen i grupper och ge dem en fiktiv elevprofil med specifika behov.
  • Varje grupp ska formulera en enkel individuell pedagogisk plan för den hypotetiska eleven, inklusive mål och stödåtgärder.
  • Grupperna presenterar sina planer för klassen och diskuterar sina val.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionens centrala begrepp och diskussioner.
  • Öppna för frågor och reflektioner kring utredningsprocessens betydelse.
  • Presentera resurser för vidare läsning om individuella stödsystem.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en kort reflektion (1-2 sidor) kring hur de skulle kunna bidra till utredningsprocessen för att skapa ett individuellt stödsystem för en elev med särskilda behov. Reflektionen ska innehålla idéer för både insamling av information och planering av stödet.

Exit-ticket

  • Vad är syftet med ett individuellt stödsystem?
  • Att anpassa stödinsatser för att möta varje elevs unika behov.
  • Nämn ett steg i utredningsprocessen.
  • Observation av elevens beteende och lärande.
  • Varför är en individuell pedagogisk plan viktig?
  • Den ger tydliga riktlinjer för stöd och framsteg för eleven.
  • Hur ofta bör den individuella pedagogiska planen revideras?
  • Regelbundet, baserat på elevens framsteg och förändrade behov.
  • Vad kan en lärare göra för att stödja utvecklingen av en IPP?
  • Arbeta aktivt med att samla in information och samarbeta med kollegor och vårdnadshavare.

Hemuppgift

Eleverna ska formulera en individuell pedagogisk plan (IPP) för en fiktiv elev baserat på ett givet scenario. Uppgiften ska inkludera elevens styrkor, behov, specifika mål och föreslagna stödåtgärder.


Modern Tillbaka-knapp
×