En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Svenska 1 – Argumentation och retorik

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Svenska 1

Tema: Argumentation och retorik

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion omfattar centrala innehåll som handlar om att analysera och värdera olika typer av argumenterande texter och tal samt att kunna använda retoriska tekniker.

Kunskapskrav

Eleven kan formulera egna argument i olika sammanhang, samt anpassa sina argument beroende på syfte, ämne och mottagare.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till argumentation (10 min)

  • Genomgång av vad argumentation innebär.
  • Presentation av vanliga retoriska tekniker.
  • Förklaring av strukturen av ett argumenterande tal.

Analys av elevtext (15 min)

  • Individuell läsning av en elevtext med instuderingsfrågor.
  • Identifiera argument och retoriska tekniker i texten.
  • Sammanställning av individuella tankar i grupper.

Gruppdiskussion och uppföljning (15 min)

  • Diskutera och analysera texten i mindre grupper.
  • Balansera olika perspektiv och argument i diskussionen.
  • Sammanfatta gruppens insikter i helklass.

Praktiska övningar i argumentation (10 min)

  • Eleverna delas in i grupper för spontan diskussion.
  • Varje grupp får förutvalda ämnen att argumentera för eller emot.
  • Reflektion över olika strategier och stilar av argumentation.

Aktivitet

Eleverna arbetar i grupper om fyra och får ett ämne att diskutera i cirka fem minuter. De presenterar sina argument för och emot ämnet, där de ska använda de retoriska tekniker som diskuterats tidigare. Varje grupp får sedan sammanfatta sina argument och dela med sig av sina erfarenheter i helklass. Denna övning syftar till att stimulera elevernas förmåga att tänka kritiskt och formulera hållbara argument.

Exit-ticket

  • Vad är en retorisk teknik? Svar: En metod som används för att övertyga eller påverka en publik.
  • Nämn en struktur som är viktig i ett argumenterande tal. Svar: Inledning, argumentation och avslutning.
  • Vad innebär det att anpassa sina argument? Svar: Att justera sina argument beroende på syftet, ämnet och publiken.
  • Ge ett exempel på ett argument. Svar: “Skolan borde börja senare på morgonen för att öka elevernas koncentration.”
  • Vad är syftet med ett argumenterande tal? Svar: Att övertyga publiken om en viss åsikt eller ståndpunkt.

Hemuppgift

Eleverna får i uppgift att skriva ett kort argumenterande tal på tre minuter om ett valfritt ämne. De ska använda minst två retoriska tekniker och följa den struktur som diskuterades under lektionen. Presentationen ska kunna genomföras på nästa lektion. Denna hemuppgift hjälper eleverna att sätta i praktik det de har lärt sig om argumentation och retorik.

Citat

”Talets konst är att övertyga och behaga.” – Cicero (106 f.Kr. – 43 f.Kr.). Detta citat sammanfattar vikten av att kunna övertyga en publik genom effektiva argument och retoriska tekniker, vilket är centralt för lektionen.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Retoriska strategier i praktiken”. Denna lektion syftar till att fördjupa elevernas förståelse för olika retoriska strategier och hur de kan tillämpas i både skrift och tal.