Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Svenska 1 – Den gudomliga komedin

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 1

Tema: Den gudomliga komedin av Dante Alighieri

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar analysen av Den gudomliga komedin, dess teman och strukturer, samt dess historiska och kulturella betydelse. Eleverna får möjlighet att utforska hur verket reflekterar medeltida värderingar och idéer.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna analysera och tolka skönlitterära texter, vilket inkluderar en djupgående förståelse av Den gudomliga komedin, dess symbolik och teman. De ska kunna relatera texten till sin historiska kontext och diskutera dess relevans idag.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till Den gudomliga komedin (10 min)

  • Presentation av Dante Alighieri och hans verk, Den gudomliga komedin, inklusive en översikt av verket och dess tre delar: Inferno, Purgatorio och Paradiso.
  • Diskutera verkets struktur och dess betydelse som en allegorisk resa genom livet och efterlivet.
  • Kort presentation av verket i medeltida kontext och dess inverkan på litteraturen.

Teman och symbolik (10 min)

  • Identifiera centrala teman som synd, förlåtelse och frälsning.
  • Diskutera användningen av symbolik och hur karaktärer representerar olika synder och dygder.
  • Ge exempel på kända karaktärer från verket, inklusive Romare och historiska figurer.

Grupptilldelning och analys (10 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem olika stycken av Den gudomliga komedin att analysera.
  • Grupperna ska identifiera teman och symbolik i sina utdrag och diskutera dess betydelse.
  • Varje grupp får presentera sina insikter för klassen.

Reflektion och diskussion (10 min)

  • Sammanfatta viktiga insikter från gruppdiskussionerna.
  • Diskutera hur Den gudomliga komedin fortfarande är relevant idag, både i litteratur och i frågor om moral och etik.
  • Öppen diskussion för frågor och reflektioner om verket.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en illustrerad tidslinje över Dantes resa genom de tre delarna av Den gudomliga komedin. De ska inkludera viktiga händelser och karaktärer som Odysseus, Vergilius och Beatrice, samt anteckningar om ämnen och symbolik kopplat till varje del av resan. Tidslinjeprojektet ska ta 30 minuter, och varje grupp får 5 minuter att presentera sin tidslinje för klassen.

Exit-ticket

  • Vad handlar Den gudomliga komedin om? (Svar: En poets resa genom helvetet, skärselden och paradiset)
  • Nämn tre centrala teman i verket. (Svar: Synd, förlåtelse, frälsning)
  • Vilken funktion har Vergilius i berättelsen? (Svar: Han guidar Dante genom helvetet)
  • Hur representeras olika synder i Inferno? (Svar: Genom straff som är proportionerliga till synden)
  • Vad kan vi lära av Dantes resa? (Svar: Reflektioner kring moral och mänskliga dygder)

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en analys av en vald karaktär från Den gudomliga komedin, med fokus på hur karaktären representerar ett specifikt tema eller en synd. De ska använda textreferenser för att stödja sina argument och diskutera hur karaktären bidrar till verkets övergripande budskap.

Citat

(1265–1321)
”Det är ingen större plåga än att inte göra det man är ämnad att göra.” – Dante Alighieri


Modern Tillbaka-knapp
×