Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 1
Tema: Han Kang och modern litteratur
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i kursen ska behandla centrala innehåll som inkluderar läsning av och samtal om skönlitteratur, särskilt med fokus på centrala svenska och internationella skönlitterära verk och författarskap, samt förmåga att sätta in dessa i ett sammanhang.
Betygskriterier
Förmåga att läsa, arbeta med och reflektera över skönlitteratur från olika tider och kulturer författade av såväl kvinnor som män samt producera egna texter med utgångspunkt i det lästa.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till Han Kang (10 min)
- Presentera Han Kang som författare och ge en översikt av hennes verk.
- Diskutera hennes stil och teman, inklusive frågor om identitet, kultur och mänskliga upplevelser.
- Visa klipp från intervjuer med Han Kang för att ge eleverna en känsla för hennes perspektiv.
- Ange ett par centrala citat från hennes böcker som kan diskuteras vidare.
- Förklara syftet med dagens lektion och hur den kopplar till det centrala innehållet.
Gruppdiskussion om huvudverk (15 min)
- Indela klassen i små grupper och ge varje grupp ett av Han Kangs verk att läsa och diskutera.
- Diskutera karaktärerna, handlingen och teman i verken.
- Ställ frågor som “Hur skildrar Han Kang mänskligt lidande?” och “Vilka kulturella element framträder i berättelsen?”.
- Samla in tankar från varje grupp och sammanfatta på tavlan.
- Be grupperna att komma med en gemensam tolkning av ett centralt tema i deras verk.
Textanalys av utdrag (15 min)
- Dela ut ett kort utdrag från ett av Han Kangs verk.
- Låt eleverna göra en textanalys i par där de diskuterar stilistiska och retoriska grepp.
- Diskutera hur språket påverkar känslorna och intrycken av texten.
- Ge exempel på metaforer och bildspråk i texten att analysera.
- Låt några par redovisa sina analyser för klassen.
Avslutande reflektion och kopplingar (10 min)
- Sammanfatta lektionen och diskutera hur Han Kangs verk relaterar till aktuella samhällsfrågor.
- Fråga eleverna hur de upplever Kangs stil och teman i relation till deras egna livserfarenheter.
- Diskutera hur moderna författare påverkar litteraturen och vårt tänkande.
- Ge eleverna möjlighet att ställa frågor eller dela egna insikter.
Diskussionsfrågor
- A. Hur tror du att Han Kangs erfarenheter som sydkoreansk författare påverkar hennes skrift och teman? Ge exempel från det vi har läst eller diskuterat.
- B. Vilka paralleller kan dras mellan Han Kangs verk och andra författare du har läst under kursen? Vad gör deras skrivstilar unika och hur skiljer de sig åt?
- C. Vad anser du är den mest framträdande känslan i Kangs texter och hur frambringas den genom språket och berättarstilen? Diskutera med klasskamrater om era uppfattningar.
Aktivitet
Som en aktivitet ska eleverna ange en egen kort berättelse eller reflektion och använda Han Kangs stil som inspiration. De får välja ett tema från Kangs verk att utforska i sin egen text. Eleverna ska sedan presentera sina texter i små grupper och få respons från sina kamrater. Detta ger dem en chans att praktiskt tillämpa de litterära tekniker och stilistiska drag de har lärt sig under lektionen.
Exit-ticket
- Vad var ett centralt tema i Han Kangs verk som du tycker är mest relevant idag?
- Ge ett exempel på hur Han Kangs språkbruk bidrar till berättelsen.
- Vilken karaktär kände du starkast för och varför?
- Hur skulle du beskriva Kangs författarskap i ett par meningar?
- Vilka känslor väckte textutdraget hos dig och varför?
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att läsa en utvald text från Han Kang och skriva en analys där de fokuserar på de emotionella och kulturella aspekterna av texten. De ska identifiera stilistiska grepp och diskutera hur dessa påverkar läsarens upplevelse. Denna uppgift kan fungera både som en hemuppgift för de som var närvarande och som en komplettering för de som missade lektionen.
Citat
”Det finns ingen absolut sanning, bara vår egen upplevelse.” – Han Kang, 2016. Detta citat knyter an till lektionen genom att lyfta fram den personliga upplevelsen i Kangs skrivande, och hur våra upplevelser formar våra perspektiv och förståelse av världen.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: Berättande och identitet i litteraturen. Lektionen syftar till att utforska hur författare uttrycker identitet genom berättelser och hur detta påverkar läsarens tolkning och förståelse.