Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Svenska 1 – Medeltida författarskap

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 1

Tema: Medeltida författarskap: Snorre Sturlason och Diktarna

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Eleverna ska få möjlighet att läsa och analysera medeltida litteratur och förstå dess betydelse för den svenska litterära traditionen. Fokus ligger på att diskutera teman och stil i verk av författare som Snorre Sturlason.

Kunskapskrav:

Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera litterära texter från medeltiden och kan diskutera dessa utifrån litterära och tematiska perspektiv.

Lärarledda instruktioner

Översikt av medeltidens litteratur (15 min)

  • Introducera den medeltida litteraturens kännetecken och betydelse i den svenska litterära traditionen.
  • Diskutera Snorre Sturlasons liv och verk, samt hans roll som författare.
  • Presentera kända medeltida verk, såsom ‘Eddan’ och ‘Hemskringla’.

Teman i medeltida litteratur (15 min)

  • Analysera centrala teman, såsom hjältemod, mytologi och relationen till det gudomliga.
  • Diskutera hur dessa teman påverkar både individ och samhälle under medeltiden.
  • Engagera eleverna i en diskussion om hur dessa teman kan ses i moderna verk.

Läsning och analys av Snorre Sturlasons verk (10 min)

  • Läs utvalda utdrag ur Snorre Sturlasons verk i klassen.
  • Diskutera språk, stil och symbolik i texten.
  • Be eleverna att reflektera över textens budskap och hur det relaterar till medeltiden.

Gruppdiskussion och presentation (10 min)

  • Dela in klassen i grupper där varje grupp får i uppdrag att analysera ett specifikt medeltida verk.
  • Grupperna ska förbereda korta presentationer där de presenterar sina insikter och analys av verket, inklusive tema och stil.
  • Låt grupperna dela sin information med klassen.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en kreativ omarbetning av en medeltida berättelse i nutid. De ska använda medeltida teman, såsom ära, kärlek eller dramatik, och skapa en modern kontext. Denna aktivitet ska avslutas med att eleverna läser upp sina berättelser i mindre grupper för att få feedback och diskutera hur de använde medeltida inslag.

Exit-ticket

  • Vilka tankar väcktes kring medeltidens litteratur och dess karaktärer? Svar: [Öppen fråga]
  • Nämn ett centralt tema från Snorre Sturlasons verk som du finner intressant. Svar: [Öppen fråga]
  • Hur relaterar medeltida teman till moderna berättelser? Svar: [Öppen fråga]
  • Vilka känslor väckte de medeltida texterna hos dig? Svar: [Öppen fråga]
  • Vad har du lärt dig idag som överraskade dig? Svar: [Öppen fråga]

Modern Tillbaka-knapp