Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 1
Tema: Respons och textbearbetning
Koppling till styrdokument
Undervisningen ska behandla vikten av att ge och ta emot respons på texter, hur man bearbetar och reviderar egna och andras texter, samt hur man använder feedback för att förbättra skrivandet. Huvudfokus ligger även på digitala verktyg och olika strategier för textbearbetning.
Centralt innehåll
Eleven ska kunna ge och ta emot konstruktiv respons på texter, samt visa förmåga att bearbeta och revidera sina egna och andras texter. Eleven ska också kunna uttrycka sin reflektion kring skrivprocessen och vilka förändringar som gjorts i sina texter.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till respons (10 min)
• Diskutera vad respons innebär och varför den är viktig i skrivprocessen.
• Presentera skillnaden mellan positiv och konstruktiv feedback.
• Ge exempel på bra respons och hur den kan hjälpa till att förbättra en text.
Genomgång av textbearbetning (15 min)
• Förklara vilka steg som ingår i textbearbetning, inklusive att läsa, reflektera och revidera sin text.
• Diskutera vikten av att se på texten med nya ögon och vara öppen för förändringar.
• Ge exempel på typiska områden som kan förbättras (strukturella förändringar, språkliga justeringar, osv.).
Övning: Ge respons på varandras texter (15 min)
• Dela in eleverna i par där de får läsa varandras texter.
• Låt dem diskutera sina intryck och ge feedback utifrån en given mall (starka och svaga punkter).
• Läraren går runt och hjälper till samt ger exempel på hur man kan ge konstruktiv kritik.
Sammanställning av feedback och bearbetning (5 min)
• Låt eleverna sammanställa den feedback de fått i sina anteckningar.
• Diskutera hur de kan använda detta för att bearbeta och revidera sina texter.
• Betona att feedback är en hjälp, inte en kritik av deras förmåga.
Avslutning och hemuppgift (5 min)
• Sammanfatta lektionen och dess centrala delar.
• Tilldela hemuppgiften: revidera och bearbeta sin egen text utifrån den respons de fått av sin partner.
Aktivitet
Eleverna ska revidera sin text (minst 800 ord) utifrån den feedback de fått av sina klasskamrater. Detta ska inlämnas digitalt, och eleverna ska kunna redogöra för sina ändringar i nästa lektion.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
• Vad är syftet med respons på texter?
Svar: Att hjälpa författaren att identifiera styrkor och svagheter i sin text och att ge möjlighet till förbättring.
• Nämn en sak du bör tänka på när du ger respons.
Svar: Att vara specifik och konstruktiv i sin feedback.
• Vad kan ingå i bearbetningen av en text?
Svar: Justeringar av struktur, språk, och innehåll utifrån feedback.
• Hur kan feedback påverka din skrivprocess?
Svar: Det kan ge nya idéer, perspektiv och hjälpa till att identifiera problemområden.
• Varför är det viktigt att vara öppen för kritik?
Svar: För att kunna växa och utvecklas som skribent.
Hemläxa
Revidera din text utifrån den feedback du fick under lektionen. Inlämna den reviderade texten digitalt nästa lektion.
Fördjupningsuppgift
För elever som siktar mot A-betyg kan en djupgående uppgift ges där de skriver en reflektionsrapport (minst 1000 ord) om hur de arbetat med textbearbetning och respons. Denna rapport ska inkludera exempel på förändringar och motiveringar till dessa.
Förslag för nästa lektion
Temat för nästa lektion: “Muntlig presentation av egna texter”. I nästa lektion fokuserar vi på att eleverna ska presentera sina reviderade texter muntligt, där de tränar på att anpassa sin presentation efter syftet och publiken. Denna övning kommer att hjälpa dem att använda sina skrivna texter som utgångspunkt för muntlig kommunikation och stärka deras talförmåga. Kunskapskravet för att kunna framställa ett tydligt och övertygande budskap i tal kommer att vara centralt.
Förberedelser
• Samla exempel på bra och dålig respons för diskussion.
• Förbered mallar för feedback att dela ut.
• Se till att eleverna har tillgång till digitala verktyg för textredigering.