Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 1
Tema: Revision och feedback av kreativa texter
Koppling till styrdokument
Undervisningen ska behandla processer för revision och feedback av skönlitterära texter såväl som hur dessa kan användas för att förbättra skrivresultat. Eleverna ska få möjlighet att reflektera över sina egna verk samt ge och ta emot feedback från kamrater, vilket stärker deras färdigheter i kreativt skrivande.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna bearbeta och revidera sina egna litterära texter, ge och ta emot konstruktiv respons och kunna reflektera över processen och de förändringar som gjorts.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till revision och feedback (10 min)
• Diskutera vad revision innebär i skrivprocessen och dess betydelse för att förbättra en text.
• Gå igenom olika sätt att revidera, inklusive att fokusera på struktur, språk och karaktärsutveckling.
• Lyfta fram vikten av att ta emot och använda feedback för att effektivisera skrivandet.
Genomgång av feedbackprocessen (15 min)
• Presentera en modell för effektiv feedback: vad som bör ingå i feedback, hur man är konstruktiv och skillnaden mellan subjektiv och objektiv feedback.
• Diskutera hur man kan formulera kritik som är hjälpsam och hur man undviker att vara alltför negativ.
• Ge exempel på feedback som har konkret påverkat en text positivt.
Övning: Bearbeta egna texter (15 min)
• Låt eleverna arbeta individuellt med sina egna skönlitterära texter och använda tidigare feedback för att genomföra revideringar.
• Ge dem tid att fokusera på att förbättra sina texter baserat på insikterna de fått från förra lektionen och den feedback de fått.
• Läraren går runt och ger individanpassad hjälp och uppmuntran.
Dela och få feedback (5 min)
• Eleverna får möjligheten att i par dela sina reviderade texter och ge varandra respons.
• Ge dem en mall för feedback att följa, fokuserande på styrkor och förbättringsområden.
Avslutning och hemuppgift (5 min)
• Sammanfatta lektionens innehåll och påminn om vikten av att arbeta genom feedbackprocessen.
• Hemuppgift: Slutför den reviderade versionen av sin skönlitterära text (minst 1000 ord) och lämna in den.
Aktivitet
Eleverna ska revidera sina skönlitterära texter och ge och ta emot feedback i par. Denna övning är avsedd att göra deras skrivprocess mer dynamisk och interaktiv.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
• Vad är syftet med revision i skrivprocessen?
Svar: Att förbättra texten och finjustera både innehåll och stil.
• Nämn en fördel med att ge feedback på en kamrats text.
Svar: Man får nya perspektiv på sitt eget skrivande och idéer för förbättringar.
• Vad bör feedback alltid vara?
Svar: Konstruktiv och fokuserad på vad som kan förbättras.
• Vad karakteriserar en bra feedback-givare?
Svar: Kapaciteten att ge specifik och relevant kritik som hjälper författaren.
• Hur kan du använda feedback för att förbättra din text?
Svar: Genom att identifiera svagheter och fokusera på att åtgärda dem i din revidering.
Hemläxa
Slutför och lämna in din reviderade skönlitterära text (minst 1000 ord) nästa lektion. Var noga med att inkludera de ändringar du har gjort baserat på feedbacken från dina kamrater.
Fördjupningsuppgift
För elever som siktar mot A-betyg kan de få i uppgift att skriva en detaljerad reflektionsrapport (minst 500 ord) där de beskriver deras revisionsprocess och hur feedback har påverkat deras slutresultat.
Förslag för nästa lektion
Temat för nästa lektion: “Presentation av skönlitterära texter”. I nästa lektion kommer eleverna att få möjlighet att presentera sina skönlitterära texter för klassen. Fokus kommer att ligga på att utveckla deras muntliga kommunikationsförmåga och att använda presentationstekniker på ett effektivt sätt. Kunskapskraven för att kommunicera och uttrycka sig i tal kommer vara centrala.
Förberedelser
• Förbereda exempel på bra och dålig feedback för diskussion.
• Se till att det finns tekniska hjälpmedel tillgängliga för eventuell presentation.
• Förbereda samtal om effektiva presentationsstrategier.