Lektionsplanering
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla centrala teman och motiv i skönlitteratur samt olika genrer och stilistiska drag. Den omfattar också analys av litterära och kulturella verk och möjligheter att diskutera författarskap och perspektiv.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften. Eleven ska också kunna omformulera och reflektera över textens innehåll, tema, och perspektiv utifrån sina egna tolkningar och erfarenheter.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till skönlitteratur (10 min)
• Definiera skönlitteratur och diskutera dess syfte och betydelse i samhället.
• Ge exempel på olika genrer inom skönlitteratur.
• Introducera några centrala teman som ofta förekommer i skönlitterära verk.
Genomgång av litterär analys (15 min)
• Beskriv vad litterär analys innebär och vilka verktyg som används.
• Diskutera hur man identifierar tema, karaktärsanalys och stämningar i en text.
• Använd ett kort textutdrag som exempel för att illustrera analyspunkter.
Gruppdiskussion kring teman i skönlitteratur (15 min)
• Dela in eleverna i grupper och ge varje grupp ett tema att diskutera utifrån en viss bok eller författare.
• Låt grupperna dela exempel på hur det valda temat framkommer i deras text.
• Samla klassens reflektioner och jämför olika perspektiv.
Analys av karaktärsutveckling (5 min)
• Gå igenom vad som menas med karaktärsutveckling och dess relevans för en skönlitterär text.
• Diskutera skillnader mellan statiska och dynamiska karaktärer.
• Betona vikten av karaktärernas motiv och konflikter.
Avslutande diskussion och sammanfattning (5 min)
• Sammanfatta huvudpunkterna från lektionen och låt eleverna ställa frågor.
• Dela ut hemläxan som uppgift för nästa lektion.
Aktivitet
Eleverna ska i par välja ett skönlitterärt verk och förbereda en kort presentation där de analyserar ett specifikt tema och karaktärernas utveckling kopplat till det temat. Detta kommer att stärka deras förståelse för litterär analys och ge dem en möjlighet att praktisera sina tankar och åsikter.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
• Vad är skönlitteratur? Svar: En genre av skrivna verk som inkluderar berättelser, romaner, poesi, och andra konstnärliga texter.
• Nämn två centrala teman i skönlitteratur. Svar: Kärlek och identitet.
• Vad innebär litterär analys? Svar: Att tolka och bedöma innehållet, temat och stilistiska drag i en text.
• Hur kan karaktärsutveckling påverka en berättelse? Svar: Den ger djup och komplexitet, och påverkar läsarens förståelse av berättelsen.
• Ge exempel på en statisk karaktär. Svar: En karaktär som förblir oförändrad genom hela berättelsen.
Hemläxa
Skriv en kort analys (minst 400 ord) av en valfri skönlitterär text där du utforskar ett tema och dess framställning genom karaktärerna.
Fördjupningsuppgift
För högsta betygsnivå (A) kan eleverna få i uppgift att skriva en djupgående essä (minst 1500 ord) där de analyserar ett skönlitterärt verk i relation till dess kulturella och historiska kontext. De ska också kritiskt reflektera över författarens stil och tekniska val samt deras påverkan på läsaren.
Förslag för nästa lektion
Temat för nästa lektion: “Perspektiv och berättarröst i skönlitteratur” Under nästa lektion kommer vi att fokusera på hur olika perspektiv och berättarröster påverkar läsarens upplevelse av en text. Detta arbete är relevant för att eleverna ska förstå hur författarens val av perspektiv kan förändra både innehåll och struktur i berättelsen. Kunskapskravet för att kunna analysera och reflektera över texters djup och komplexitet ligger i fokus.
Förberedelser
• Välj och förbered exempel på skönlitterära texter för analys.
• Skapa diskussionsfrågor kring teman och karaktärer för gruppaktiviteten.
• Se till att ha relevant litteratur tillgänglig i klassrummet för elevernas arbete.