Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Svenska 1 – Skräck

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 1

Tema: Skräck

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I denna lektion kommer vi att arbeta med litterära verk inom skräckgenren, både klassiska och moderna. Vi kommer att fokusera på element som bygger upp skräck, såsom stämning, karaktärsutveckling och narrativa tekniker.

Kunskapskrav

Eleven kan göra enkla litterära analyser av texter. Dessutom kan eleven återge och diskutera centrala teman och budskap i litterära verk.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till skräckgenren (10 min)

  • Definition av skräckgenren och dess kännetecken.
  • Exempel på kända skräckförfattare och verk.
  • Samtal kring elevens egna erfarenheter av skräckberättelser.

Analys av en skräcknovell (15 min)

  • Presentation av en utvald skräcknovell (t.ex. “Det” av Stephen King).
  • Gemensam läsning av viktiga stycken.
  • Diskutera berättartekniker och stämning.

Gruppdiskussion (15 min)

  • Eleverna delas in i grupper.
  • Varje grupp diskuterar novellen och dess teman.
  • Sammanställning av gruppernas insikter inför klassdiskussion.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Kort sammanfattning av lektionens innehåll.
  • Eleverna ges möjlighet att ställa frågor.
  • Reflektera över skräckens påverkan på känslor och tankar.

Aktivitet

Som aktivitet kan eleverna skapa sin egen skräcknovell. De ska skriva en kort berättelse på 2-3 sidor där de använder sig av de skräckelement som diskuterades under lektionen. Eleverna uppmanas att tänka på hur de bygger upp stämning och intensitet, samt hur de utvecklar sina karaktärer. Berättelserna ska vara inskickade till nästa lektion, då de kommer att delas med klassen för feedback och diskussion.

Exit-ticket

  • Vad är ett kännetecken för skräckgenren? Svar: Stämning och känslomässig påverkan.
  • Nämn en känd skräckförfattare. Svar: Stephen King.
  • Vad betyder “stämning” i en litterär text? Svar: Den känsla som texten förmedlar till läsaren.
  • Ge ett exempel på ett tema i skräcknoveller. Svar: Rädsla för det okända.
  • Vilken effekt kan skräckberättelser ha på läsaren? Svar: De kan framkalla rädsla, spänning och oro.

Hemuppgift

Eleverna kan bli tilldelade att läsa en valfri skräcknovell eller en skräckfilm och skriva en analys av verket. Analysen ska fokusera på hur författaren/skaparens tekniker bidrar till skräckupplevelsen och examineras utifrån de litterära verktyg som diskuterades i klassen.

Citat

“Det finns inget att frukta utom rädslan själv.” – Franklin D. Roosevelt, 1933. Citatet betonar vikten av att konfrontera sina rädslor och kan knytas an till skräckgenren där rädsla är en central känsla.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Tematisk analys av skräck”. Denna lektion syftar till att skapa djupare insikt i hur teman inom skräcklitteratur kan spegla samhälleliga frågor och psykologiska aspekter.


Modern Tillbaka-knapp