Lektion. Gy. Svenska 1 – Svensk barnlitteratur

Lektionsplanering Svenska 1

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 1

Tema: Svensk barnlitteratur: Astrid Lindgren och Lennart Hellsing

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få möjlighet att läsa och analysera barnlitteratur, med fokus på verk av författare som Astrid Lindgren och Lennart Hellsing, samt förstå deras betydelse för barnläsares utveckling och värderingar.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera barnlitterära texter och diskutera deras teman, stil och kulturella betydelse.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till barnlitteraturens historia (15 min)

  • Presentera barnlitteraturens utveckling i Sverige, inklusive den roll Astrid Lindgren och Lennart Hellsing har spelat.
  • Diskutera Lindgrens mest kända verk, som “Pippi Långstrump” och “Madicken”, och hur de återspeglar teman av frihet och vänskap.
  • Introducera Lennart Hellsings verk, inklusive “Krakel Spektakel” och hans användning av rim och rytm.

Teman i Lindgrens och Hellsings verk (15 min)

  • Analysera centrala teman i Lindgrens böcker, såsom barnets perspektiv, empati, och att hitta sin plats i världen.
  • Diskutera Hellsings lekfulla språk och hur det engagerar barn i läsning.
  • Engagera eleverna i att reflektera över vilka värderingar och insikter dessa verk ger barn.

Läsning och analys av textutdrag (10 min)

  • Läs utvalda utdrag från Lindgrens och Hellsings verk gemensamt i klassen.
  • Diskutera språk, stil och budskap i texterna.
  • Be eleverna att reflektera över hur dessa teman och stilar är relaterade till deras egna upplevelser av barnlitteratur.

Gruppdiskussion och presentation (10 min)

  • Dela in klassen i grupper där varje grupp får ett specifikt verk av antingen Lindgren eller Hellsing att analysera.
  • Grupperna ska förbereda korta presentationer där de delar med sig av sina insikter och analyser av verket, inklusive teman och stil.
  • Låt grupperna återkoppla till helklass och diskutera sina fynd.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en egen kort barnberättelse som riktar sig till yngre barn. Berättelsen ska inkludera tydliga teman av vänskap, äventyr eller lärande, med en moralisk poäng. Varje elev ska illustrera en sida av sin berättelse för att göra den mer tilltalande för en yngre publik. Eleverna ska också vara redo att läsa sina berättelser högt i klassen.

Exit-ticket

  • Vilka insikter fick du om barnlitteraturens betydelse genom dagens lektion? Svar: [Öppen fråga]
  • Nämn ett centralt tema i Lindgrens eller Hellsings verk som du tyckte var särskilt intressant. Svar: [Öppen fråga]
  • Hur tror du att barnlitteratur kan påverka barns värderingar och livssyn? Svar: [Öppen fråga]
  • Vad tyckte du om att skapa din egen barnberättelse? Svar: [Öppen fråga]

Modern Tillbaka-knapp