# Lektionsplanering
**Årskurs:** Gymnasiet
**Ämne:** Svenska 1
**Tema:** Upplysningstiden och romantiken: Bellman och Lenngrens Bidrag
—
**Koppling till styrdokument**
**Centralt innehåll:** Eleverna ska få möjlighet att läsa och analysera litteratur från upplysningstiden och romantiken, med fokus på verk av Carl Michael Bellman ochällenius.
**Kunskapskrav:** Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera litterära texter från upplysningstiden och romantiken samt diskutera dem utifrån litterära och tematiska perspektiv.
—
**Lärarledda instruktioner**
**Översikt av upplysningstiden** (15 min)
– Introducera upplysningstiden som en period präglad av rationalism, vetenskap och mänskliga rättigheter.
– Diskutera litteraturens roll under upplysningstiden och dess syfte att informera och utbilda.
– Presentera centrala verk av Carl Michael Bellman och Olof von Dalin.
**Romantikens kännetecken** (15 min)
– Introducera romantiken som en reaktion mot upplysningens fokus på förnuft.
– Betona känslor, natur och det subjektiva i romantisk litteratur, med exempel från Lenngren.
– Diskutera teman som längtan, naturens skönhet och det gåtfulla.
**Tematisk analys** (10 min)
– Analysera och jämför nyckelteman mellan upplysningstiden och romantiken.
– Diskutera hur dessa epoker uttrycker sig i litteraturen och hur de speglar samhällsförändringar.
– Engagera eleverna i att koppla till modern litteratur.
**Gruppdiskussion och presentation** (10 min)
– Dela in klassen i grupper och ge varje grupp en text av Bellman eller Lenngren att analysera.
– Grupperna ska förbereda en kort presentation om verkets handling, teman och betydelse.
– Låt grupperna dela sina insikter med klassen.
—
**Aktivitet**
Eleverna ska skriva en kort berättelse eller en dikt inspirerad av antingen upplysningstiden eller romantiken. Texten ska inkludera tydliga teman som är typiska för den valda epoken. De ska även förbereda en presentation av sina texter.
—
**Exit-ticket**
– Vilket verk från upplysningstiden eller romantiken intresserade dig mest? Varför? Svar: [Öppen fråga]
– Nämn ett centralt tema från hela upplysningstiden. Svar: [Öppen fråga]
– Hur skulle du beskriva skillnaderna mellan upplysningens och romantikens syn på världen? Svar: [Öppen fråga]
– Vilka känslor väckte romantikens litteratur hos dig? Svar: [Öppen fråga]
– Hur påverkar litteratur vår förståelse av olika samhällsperspektiv? Svar: [Öppen fråga]
—
**Hemuppgift**
Eleverna ska läsa en kort roman eller novell från antingen upplysningstiden eller romantiken och skriva en analys (1-2 sidor) av textens tema och stil. De ska diskutera hur verket relaterar till den tidens idéer och förbereda frågor till klassdiskussionen nästa lektion. *Skriv “Hemuppgift” så tar jag fram en hemuppgift åt dig.*
—
**Citat**
*”Allt vad människan gör är till förnuftigt och måste därför värdas.”* – Bellman
Detta citat belyser upplysningstidens fokus på förnuft och förändring, en insikt som knyter både till Bellmans och Lenngrens verk.
—
**Nästa lektion**
**Förslag på tema för nästa lektion:** “Det moderna genombrottet: Selma Lagerlöf och Hjalmar Söderberg”
Denna lektion syftar till att utforska hur litteraturen förändrades under 1900-talet och fokusera på centrala författare och deras bidrag till den litterära traditionen i Sverige.
*Skriv “Nästa” så tar jag fram nästa lektion åt dig.*