Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 1
Tema: Upplysningstiden och romantiken: Bellman och Lenngrens Bidrag
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Eleverna ska få möjlighet att läsa och analysera litteratur från upplysningstiden och romantiken, med fokus på författare som Carl Michael Bellman och Erik Axel Karlfeldt.
Kunskapskrav:
Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera litterära texter från upplysningstiden och romantiken och diskutera dessa utifrån litterära och tematiska perspektiv.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till upplysningstiden (15 min)
- Presentera upplysningstidens kännetecken och dess påverkan på litteraturen i Sverige.
- Diskutera Carl Michael Bellmans liv och verk, samt hans roll som en av de mest framstående poeterna under denna tid.
- Ge exempel på centrala verk som “Fredmans epistlar” och “Bacchi tempel”.
Teman i Bellmans verk (15 min)
- Analysera teman i Bellmans poesi, såsom kärlek, fest, döden och livet i stadsmiljö.
- Diskutera hur hans verk speglar upplysningstidens värderingar och samhällskritik.
- Låt eleverna reflektera över varför Bellmans verk fortfarande är aktuella idag.
Romantiken och Lenngren (10 min)
- Introducera romantiken som en reaktion på upplysningen och dess betoning på känslor, natur och det individuella.
- Fokusera på Erik Axel Karlfeldts verk och hans betydelse för romantisk ära och naturlyrik.
- Diskutera centrala teman och stilistiska drag i hans verk, såsom stillhet och reflektion.
Gruppdiskussion och presentation (10 min)
- Dela in klassen i grupper där varje grupp får i uppdrag att studera ett specifikt verk av antingen Bellman eller Lenngren.
- Grupperna ska förbereda korta presentationer där de presenterar sina analyser och tolkningar av verket, inklusive tema och stil.
- Låt grupperna dela med sig av sina insikter med resten av klassen.
Aktivitet
Eleverna ska skriva ett eget poem eller en kort textrad inspirerad av Bellmans stil och teman. De bör inkludera centrala inslag som festligt liv, kärlek, eller en stark känsla kopplad till naturen. Varje elev ska vara redo att läsa sin text i klassen och delta i en diskussion om hur de använde inspirationen från de lästa verken.
Exit-ticket
- Vilka insikter fick du om upplysningstiden och romantiken genom dagens lektion?
Svar: [Öppen fråga] - Nämn ett centralt tema från Bellmans eller Lenngrens verk som du tyckte var intressant.
Svar: [Öppen fråga] - Hur ser du på skillnaderna mellan upplysningens och romantikens syn på livet och litteratur?
Svar: [Öppen fråga] - Vilka känslor väcktes av de lästa texterna?
Svar: [Öppen fråga] - Hur påverkar de teman och stilar vi har diskuterat idag vår nuvarande litteratur?
Svar: [Öppen fråga]