Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Argumentation och retorik
Koppling till styrdokument
Undervisningen i kursen Svenska 2 ska behandla muntlig framställning av utredande och argumenterande slag i och inför grupp, samt användning av digitala presentationstekniska hjälpmedel för att stödja och förbättra muntliga framställningar. Vidare omfattar innehållet språk och stil i olika typer av texter, referat och kritisk granskning av texter, och skriftlig framställning av utredande och argumenterande texter.
Centralt innehåll
Eleven visar förmåga att kritiskt granska och reflektera över texter samt skapa egna texter med utgångspunkt i det lästa. Vidare kan eleven utföra muntliga presentationer som är anpassade till syfte och mottagare, och argumentera för sina åsikter.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till argumentation (10 min)
• Presentera vad en argumenterande text är och dess syfte.
• Gå igenom olika typer av argument och hur dessa kan användas för att bygga en övertygande framställning.
• Diskutera vikten av att anpassa argumentation efter publik och syfte.
Genomgång av retoriska verktyg (15 min)
• Introducera de retoriska appellformerna: ethos, pathos och logos.
• Ge exempel på hur dessa kan användas i argumentation.
• Diskutera med eleverna hur man kan identifiera dessa i olika texter och tal.
Gruppdiskussion och övning (15 min)
• Dela in eleverna i grupper och ge dem ett aktuellt ämne att diskutera och argumentera kring.
• Låt varje grupp formulera korta argument utifrån ämnet och de retoriska verktygen.
• Återkoppla till eleverna genom att lyssna och ge feedback på deras diskussioner.
Presentation av argumenterande texter (10 min)
• Låt några grupper presentera sina argument inför klassen.
• Diskutera de olika ståndpunkterna och de använda argumenten.
• Uppmana klasskamrater att ge konstruktiv feedback.
Avslutning och reflektion (5 min)
• Sammanfatta lektionen och reflektera över vad som lärts om argumentation och retorik.
• Förbered eleverna på nästa lektion.
Aktivitet
Eleverna delas in i par och får i uppgift att skriva en kort argumenterande text (300 ord) om ett valt ämne, där de ska använda åtminstone två av de retoriska appellformerna. Eleverna ska även använda feedback från sina kamrater för att förbättra sina texter.
Beräknad tidsåtgång: 25 minuter
Exit-ticket
• Vilka tre huvudpunkter bör man tänka på när man skriver en argumenterande text?
Svar: Syfte, argument och motargument.
• Vad är skillnaden mellan ethos, pathos och logos?
Svar: Ethos handlar om trovärdighet, pathos om känslor och logos om logik och fakta.
• Hur kan man anpassa sin argumentation efter publik?
Svar: Genom att tänka på mottagarens intressen och förkunskaper.
• Vilken roll spelar feedback i skrivprocessen?
Svar: Feedback hjälper till att identifiera styrkor och svagheter i texten och ger möjlighet till förbättring.
• Nämn ett exempel på ett retoriskt verktyg.
Svar: Metafor, liknelse eller anekdot.
Hemläxa
Skriv en längre argumenterande text (600 ord) om ett aktuellt ämne, där du använder de retoriska verktyg som diskuterats i lektionen. Inlämning sker nästa lektion.
Fördjupningsuppgift
Skapa en multimediapresentation (exempelvis en video eller digital presentation) där ni argumenterar för en specifik ståndpunkt i en aktuell samhällsfråga. Presentationen ska innehålla tydliga retoriska verktyg och en reflektion över hur dessa används för att påverka publikens åsikter.
Förslag för nästa lektion
Tematik: Källkritik och referatteknik
Vi kommer att fokusera på vikten av källkritik när man argumenterar och redovisar sina ståndpunkter. Lektionen bör inkludera hur man refererar till källor på ett korrekt sätt och hur man bedömer källors trovärdighet. Detta är relevant då det stärker argumentationen och ger eleverna verktyg för att understödja sina påståenden på ett legitimt sätt.
Förberedelser
• Förbered exempel på argumenterande texter att använda i diskussionerna.
• Skapa en lista med aktuella ämnen för grupprapporten.
• Förbered teknik/schematiska verktyg för presentationerna (om nödvändigt).