En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Svenska 2 – Litterära genrer: Drama och teater

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Litterära genrer: Drama och teater

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens innehåll syftar till att undersöka dramatik som litterär genre, med fokus på hur dialog och scenpresentation används för att förmedla budskap och utveckla karaktärer. Eleverna kommer att studera viktiga svenska dramatiker och analysera utdrag ur pjäser.

Kunskapskrav

Eleven kan läsa och analysera ett urval av dramatik och härleda dess teman och stilistiska uttryck. Dessutom kan eleven för tydliga och utvecklade resonemang om den litterära textens betydelse i ett kulturellt och historiskt sammanhang.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till dramatik (10 min)

• Definiera vad drama och teater är, samt diskutera skillnaderna mellan prosa och dramatik.
• Gå igenom olika typer av dramatik, såsom tragedi, komedi och modern dramatik.
• Ställ frågor som: Hur skiljer sig dramaturgin åt mellan olika typer av pjäser? Vad är syftet med dramatik?

Presentation av svenska dramatiker (15 min)

• Presentera några centrala svenska dramatiker, såsom August Strindberg, Henning Mankell och Lars Norén.
• Diskutera deras verk och teman, samt hur deras arbete har påverkats av kulturella och sociala sammanhang.
• Låt eleverna läsa korta utdrag från kända pjäser för att ge kontext och perspektiv.

Analys av en dramatisk text (15 min)

• Välj en känd svensk pjäs och analysera en specifik scen eller dialog tillsammans med klassen.
• Diskutera hur dialogen fungerar för att utveckla karaktärerna och driva fram handlingen.
• Fråga eleverna om hur känslor och konflikter skapas genom språket och interaktionen mellan karaktärerna.

Gruppdiskussion och reflektion (10 min)

• Dela in eleverna i grupper och ge dem i uppgift att analysera en kort scen från en pjäs (utvald av läraren).
• Eleverna ska identifiera och diskutera teman, karaktärernas relationer och hur dramatisk teknik används för att förmedla budskap.
• Låt varje grupp dela sina insikter med klassen och diskutera.

Aktivitet

Eleverna får i uppdrag att skriva en kort dramatisk text (300-500 ord) som bygger på en konflikt eller en situation med karaktärer som de har skapat. Texten ska innehålla dialog och beskriva scenens atmosfär.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

• Vad är skillnaden mellan drama och prosalitteratur?
Svar: Drama skrivs för att framföras och använder dialog och scenanvisningar, medan prosa är skriven form som kan läsas.
• Nämn en svensk dramatiker och ett av deras centrala verk.
Svar: August Strindberg och “Fröken Julie”.
• Hur utvecklar dialogen karaktärernas personligheter i en pjäs?
Svar: Genom vad de säger och hur de interagerar med varandra kan vi se deras motivation och konflikter.
• Vad är ett viktigt tema inom svensk dramatik?
Svar: Konflikter i relationer och sociala frågor är ofta återkommande teman.
• Hur kan dramatik påverka publiken?
Svar: Dramatik kan väcka känslor, reflektion och skapa medvetenhet om olika samhällsfrågor.

Hemläxa

Läs en valfri svensk pjäs och skriv en kort analys (400-600 ord) där du undersöker dess teman, stil och hur karaktärerna utvecklas genom dialog och interaktion.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan eleverna skapa ett eget manus för en kort pjäs (1000-1200 ord) där de ska använda de tekniker de har lärt sig. De ska också inkludera en analys av sina karaktärer och tematik, samt hur deras pjäs kan relatera till aktuella frågor eller teman i samhället.

Förslag för nästa lektion

Teaterns historia och utveckling i Sverige
I nästa lektion kommer fokus att ligga på teaterns historia och kulturell betydelse i Sverige, samt utvecklingen av olika teaterformer och hur de har påverkat samhället. Eleverna kommer att lära sig om teatrars roll genom historien och deras plats i dagens samhälle.

Förberedelser

• Samla exempel på kända svenska pjäser och utdrag för klassdiskussioner.
• Förbered frågor för grupperna att diskutera kring dramatik.
• Sätt ihop en lista över viktiga svenska dramatiker och deras verk för referens under lektionen.


×