En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Svenska 2 – Presentationer av litterära analyser

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Presentationer av litterära analyser

Koppling till styrdokument

Denna lektionsplanering fokuserar på muntlig presentationsteknik och hur eleverna kan framföra sina litterära analyser på ett tydligt och övertygande sätt. Under lektionen kommer eleverna att träna på att formulera sina tankar för att enkelt kunna förmedla dem till en publik, samt att ge och ta emot feedback utifrån presentationerna.

Centralt innehåll

Eleven ska kunna formulera och framföra sina tankar både skriftligt och muntligt, samt anpassa språkbruket efter syfte, mottagare och sammanhang.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till muntliga presentationer (10 min)

• Diskutera syftet med muntliga presentationer och vikten av att kunna uttrycka sig tydligt och effektivt.

• Gå igenom grunderna i en god presentationsteknik, inklusive röst, kroppsspråk och ögonkontakt.

• Förklara vikten av att anpassa presentationen efter publiken och sammanhanget.

Genomgång av bedömningskriterier (10 min)

• Presentera tydliga kriterier som kommer att användas för att bedöma presentationerna, till exempel innehåll, struktur, språk och framförande.

• Diskutera vad som gör en presentation effektiv och hur elever kan dra nytta av feedback.

Elevpresentationer (25 min)

• Eleverna presenterar sina litterära analyser antingen i små grupper eller för hela klassen, beroende på klassens storlek.

• Ge varje elev en tidsram (5 minuter) för sin presentation, inklusive tid för frågor.

• Läraren och kamraterna antecknar feedback under presentationerna för att kunna ge konstruktiv kritik efter varje framförande.

Avslutning och reflektion (5 min)

• Samla klassen och diskutera vad som fungerade bra under presentationerna.

• Låt eleverna dela med sig av vad de lärde sig av att se sina kamraters presentationer och feedback.

Aktivitet

Genom presentationerna kommer eleverna att träna sin förmåga att kommunicera litterära analyser muntligt. Syftet är att utveckla både deras kritiska tänkande och deras retoriska färdigheter. Beräknad tidsåtgång: 25 minuter.

Exit-ticket

• Vad var det mest utmanande med att presentera din analys?
Svar: Att hålla tiden, hantera nervositet, eller strukturera presentationen.

• Vilka tips skulle du ge till en kamrat inför deras presentation?
Svar: Ha en klar struktur, öva innan, och var avslappnad.

• Vad lärde du dig från att se på andras presentationer?
Svar: Olika sätt att framföra idéer och presentera information effektivt.

• Hur kände du att din egen presentation gick?
Svar: Reflektera över sin upplevelse och hur de uppfattade sin prestation.

• Varför är kamratfeedback viktigt?
Svar: För att få olika perspektiv och förbättra sina egna kunskaper.

Hemläxa

Skriv en reflektion (300-500 ord) om hur du kan förbättra din presentationsteknik baserat på erfarna lärdomar från dagens lektion och feedback du fick.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få uppgiften att välja ett specifikt litterärt verk och göra en djupgående studie som de sedan ska presentera på ett litterärt forum, antingen i digital form eller som en kort video. Detta ska inkludera interaktiva element såsom frågor till publiken.

Förslag för nästa lektion

Litteraturpresentationer på digital plattform. I nästa lektion kan vi fokusera på att samla alla analyser till en digital plattform där eleverna kan publicera sina presentationer. Detta syftar till att skapa en lärande resurs och ge eleverna erfarenhet av att arbeta med digital kommunikation. Lektionen kommer att ge dem möjligheter att utveckla sina färdigheter i att använda digitala medier för litterär analys.

Förberedelser

• Förbereda teknik och digital plattform för presentationer.
• Samla in exempel på tidigare lösningar och hur man kan offentliggöra dem.
• Strukturera den kommande lektionen för att stödja publiceringen av analyserna.


×