Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Svenska 2 – Publicering av litteraturpresentationer

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Publicering av litteraturpresentationer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektionsplanering fokuserar på att publicera och interagera med digitala litteraturpresentationer. Eleverna kommer att öva på att presentera sina analyser för en publik, samt ge och ta emot feedback för att förbättra sina kommunikativa färdigheter och litterära förståelse. Lektionen syftar till att utsätta eleverna för olika perspektiv och tillvägagångssätt när det kommer till litterär analys.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna diskutera och analysera litterära verk, samt framföra sin tolkning av skriftliga och muntliga presentationer.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till publicering och feedback (10 min)

• Diskutera vad som menas med digital publicering och varför det är viktigt i dagens samhälle.
• Förklara hur feedback fungerar i en digital miljö och vikten av att ge konstruktiv kritik.
• Presentera de olika plattformar där elevernas presentationer kommer att publiceras.

Presentation av litteraturverk (25 min)

• Eleverna får möjlighet att presentera sina digitala litteraturpresentationer inför klassen. Presentationerna bör vara korta (3-5 minuter) för att ge plats åt frågor och diskussioner.
• Klasskamraterna antecknar feedback under varje presentation för att kunna diskutera den efteråt.
• Läraren stödjer och ger viss feedback under presentationerna.

Diskussion och feedback (10 min)

• Efter presentationerna diskuterar klassen gemensamt vad som var framgångsrikt i presentationerna och vad som kan förbättras.
• Eleverna ges möjlighet att ställa frågor till varandra och ge konstruktiv kritik baserat på sina anteckningar.
• Läraren sammanfattar viktiga lärdomar och ger exempel på bra feedback.

Avslutning och reflektion (5 min)

• Samla klassen för att diskutera vad de lärt sig under lektionen och hur de kan använda feedbacken för framtida projekt.
• Betona vikten av att fortsätta utveckla sina presentationstekniker, både i digitalt och personligt sammanhang.

Aktivitet

Genom att presentera sina digitala litteraturpresentationer och ta emot feedback, har eleverna möjlighet att praktiskt tillämpa de färdigheter de lärt sig i både litterär analys och digital kommunikation. Beräknad tidsåtgång: 25 minuter.

Exit-ticket

• Vad var den bästa delen av att presentera din litteraturanalys?
◦ Svar: Eleverna reflekterar över positiva aspekter av sin presentation, som att få dela sina insikter eller få publikens intresse.
• Vilka utmaningar stötte du på under din presentation?
◦ Svar: Reflektioner kring nervositet, tekniska problem eller tidsbegränsningar.
• Hur kan du använda feedbacken du fick för att förbättra din presentation?
◦ Svar: Genom att identifiera specifika områden att arbeta med, som tydlighet eller struktur.
• Vilken del av din presentation kände du var mest effektiv?
◦ Svar: Att diskutera teman, använda visuell hjälp eller strukturera argumenten väl.
• Varför är feedback viktigt för ditt lärande?
◦ Svar: Feedback hjälper mig att se mina styrkor och svagheter, vilket leder till förbättring och utveckling.

Hemläxa

Skriv en reflektion (300-500 ord) om hur du kan använda feedbacken från dina klasskamrater och läraren för att förbättra framtida presentationer och analyser.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan tilldelas en skrivuppgift där de ska utveckla en digital litterär blogg där de regelbundet publicerar sina analyser och reflektioner kring litterära verk och teman, samt interagerar med en publik som ger feedback.

Förslag för nästa lektion

Reflektion över litteratur och kommunikation
I nästa lektion kan vi diskutera hur litteratur och kommunikation i olika former påverkar våra åsikter och perspektiv. Eleverna kan analysera texter och digitala innehåll för att se hur dessa medier kan forma vår förståelse av litteratur och samhälle. Lektionen syftar till att uppmuntra kritiskt tänkande och diskussioner om medier och deras roll.

Förberedelser

• Samla exempel på litterära verk och digitala plattformar för diskussion.
• Förbereda frågor och uppgifter som ska ges under reflektionslektionen.
• Kontrollera teknik och material som behövs för diskussionen.


Modern Tillbaka-knapp
×