Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Svenska 2 – Realismen och naturalismen

Lektionsplanering Svenska 2

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 2

Tema: Realismen och naturalismen: Sociala frågor och litterära strömningar

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Eleverna ska läsa och analysera litteratur från realismens och naturalismens epoker, förstå deras kännetecken och hur de speglar sociala frågor och samhällsförhållanden.

Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera litterära verk från realism och naturalism och diskutera dessa utifrån litterära och tematiska perspektiv.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till realism och naturalism (15 min)

  • Ge en översikt av realismens och naturalismens framväxt under det 19:e och tidiga 20:e århundradet som svar på romantiken.
  • Diskutera centrala kännetecken, skillnader mellan de två strömningarna och hur de reflekterar samhällsvärderingar och livsvillkor.
  • Presentera författare som Alfhild Agrell, August Strindberg och Émile Zola, och deras betydelse för litteraturen.

Sociala frågor i litteraturen (15 min)

  • Analysera centrala teman som social ojämlikhet, klasskamp och moral i verk av realister och naturalister.
  • Diskutera hur litteraturen i dessa epoker använde karaktärer och berättelser för att belysa sociala orättvisor.
  • Engagera eleverna i att reflektera över hur dessa teman är relevanta i dagens samhälle och litteratur.

Läsning och analys av textutdrag (10 min)

  • Läs utvalda utdrag från realistiska och naturalistiska verk i klassen, exempelvis från Agrells “Norrland” eller Zolas “Germinal”.
  • Diskutera språk, stil och de centrala teman som presenteras i texterna.
  • Be eleverna att reflektera över hur dessa verk skildrar verkligheten och utmanar samhällsnormer.

Gruppdiskussion och presentation (10 min)

  • Dela in klassen i grupper där varje grupp får i uppdrag att analysera ett specifikt verk från realism eller naturalism.
  • Grupperna ska förbereda korta presentationer där de presenterar sina insikter och analyser av verket, inklusive teman och stil.
  • Låt grupperna dela sina resultat med resten av klassen.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en kort berättelse som speglar realistiska eller naturalistiska teman. Berättelsen ska fånga en aspekt av verkligheten, såsom sociala frågor, livsvillkor eller moraliska dilemman. Varje elev ska vara beredd att läsa sin berättelse inför klassen och diskutera de teman som utforskas i texten.

Exit-ticket

  • Vilka insikter fick du om realism och naturalism genom dagens lektion? Svar: [Öppen fråga]
  • Nämn ett centralt tema i de verk vi diskuterade som du tyckte var intressant. Svar: [Öppen fråga]
  • Hur tycker du att dessa litterära strömningar påverkar vår syn på samhället idag? Svar: [Öppen fråga]

Modern Tillbaka-knapp
×