En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Svenska 2 – Svensk dramatik: Modern Svensk Teater och Skriveri

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Svensk dramatik: Modern Svensk Teater och Skriveri

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Eleverna ska studera och analysera den svenska dramatikens utveckling, med fokus på samtida dramatiker och hur de speglar och påverkar samhället.

Kunskapskrav:

Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera dramatiska verk och diskutera deras teman, stil och historiska kontext.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till modern svensk dramatik (15 min)

  • Ge en översikt av utvecklingen av svensk dramatik från 1900-talet till nutid och dess kulturella sammanhang.
  • Diskutera centrala dramatiker som Lars Norén, Kristina Lugn, och Vadim K. Särskilt fokus på deras mest inflytelserika verk.
  • Presentera dramatikens roll i att spegla samhälleliga frågor och förändringar i olika tidsepoker.

Teman i modern dramatik (15 min)

  • Analisera centrala teman i dramatikernas verk, som identitet, klass, sociala problem och känslomässig komplexitet.
  • Diskutera hur dessa teman uttrycker det svenska samhällets problematik och kultur.
  • Engagera eleverna i en reflektion kring hur dramatikerna använder språk, form och stil för att nå sina budskap.

Läsning och analys av textutdrag (10 min)

  • Läs utvalda utdrag från verk av Lars Norén eller Kristina Lugn i klassen.
  • Diskutera den dramatiska strukturen, språkbruk och vilka teman som framträder i dessa scener.
  • Be eleverna reflektera över hur dessa texter påverkar deras uppfattning om de sociala frågor som presenteras.

Gruppdiskussion och presentation (10 min)

  • Dela in klassen i grupper där varje grupp får en specifik dramatiker och ett av deras verk att studera.
  • Grupperna ska förbereda korta presentationer där de presenterar sina insikter och analyser av verket, inklusive teman och stilar.
  • Låt grupperna presentera sina resultat för klassen.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en kort dramatisk scen inspirerad av tematiken från antingen Norén eller Lugn. Scenen ska involvera dialog och dramatisk konflikt, samt beskrivningar av karaktärernas känslor och relationer. Varje elev ska vara redo att läsa sin scen för klassen och diskutera de teman och stilistiska element de valt att fokusera på.

Exit-ticket

  • Vad har du lärt dig om svensk dramatik genom dagens lektion? Svar: [Öppen fråga]
  • Nämn ett centralt tema från Noréns eller Lugns verk som du tyckte var intressant. Svar: [Öppen fråga]
  • Hur ser du att dessa dramatikers verk fortsätter att påverka vår teater idag? Svar: [Öppen fråga]
  • Vilka känslor väcktes av de lästa texterna? Svar: [Öppen fråga]

×