Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Teater och film: Representation och mångfald
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens innehåll syftar till att undersöka representation och mångfald i teater och film. Eleverna kommer att analysera hur dessa medier skildrar olika identiteter och sociala grupper, samt diskutera vikten av mångfald i berättande och utvecklingen av kulturell förståelse.
Kunskapskrav
Eleven kan analysera och diskutera hur litterära och kulturella uttryck, som teater och film, påverkar och speglar samhällsfrågor och människors liv. Dessutom kan eleven ge exempel på olika perspektiv och hur dessa kan påverka representationen.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till representation i teater och film (10 min)
• Definiera vad som menas med representation och mångfald i kontexten av teater och film.
• Diskutera skillnaderna i representation av sociala grupper och identiteter, inklusive kön, etnicitet, sexualitet och funktionsnedsättningar.
• Ställ frågor som: Varför är representation viktigt? Hur kan brist på representation påverka oss som samhälle?
Exempel på film och teater med representation (15 min)
• Visa korta klipp eller scener från filmer och pjäser som på ett framgångsrikt sätt arbetar med mångfald och representation (exempelvis “Gösta” av Torgny Lindgren eller filmen “Sameblod”).
• Diskutera hur dessa verk skildrar olika identiteter och hur karaktärerna utvecklas genom berättelsen.
• Fråga eleverna om de märker skillnader i hur olika grupper framställs.
Gruppdiskussion och analys (15 min)
• Dela in eleverna i grupper och ge dem en specifik film eller teaterföreställning att analysera med fokus på representation.
• Låt grupperna diskutera hur karaktärerna presenteras och hur dessa presentationer påverkar publikens uppfattning.
• Ge dem i uppdrag att föreslå hur dessa verk skulle kunna bli mer inkluderande.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
• Sammanfatta de centrala punkterna från diskussionerna och analyserna.
• Fråga eleverna: Hur kan vi använda vår förståelse av representation för att göra teater och film mer inkluderande? Vilka förändringar skulle vara nödvändiga?
Aktivitet
Eleverna ska skriva en kritisk reflektion (300-500 ord) över ett verk av deras val som de anser har antingen misslyckats eller lyckats med representation av olika identiteter. Reflektionen ska undersöka hur representationen påverkar berättelsen och samhällsuppfattningar.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
• Vad menar vi med representation i teater och film?
Svar: Representation handlar om hur olika grupper och identiteter framställs och representeras i berättelser.
• Varför är det viktigt att ha mångfald i dessa medier?
Svar: Det skapar en mer rättvis och realistisk bild av samhället och gör att fler människor kan känna sig sedda.
• Nämn ett exempel på ett verk som har lyckats med representation.
Svar: Exempelvis “Sameblod” som belyser frågor om identitet och utanförskap.
• På vilket sätt kan brist på representation påverka publiken?
Svar: Det kan skapa stereotyper och begränsad förståelse för olika grupper.
• Hur kan vi arbeta för mer inkluderande representation i framtida verk?
Svar: Genom att involvera en mångfald av röster och perspektiv i skapandeprocessen.
Hemläxa
Välj en teaterpjäs eller film och skriv en kort analys (400-600 ord) av hur verket hanterar frågor om representation och mångfald. Ge exempel och diskutera dess påverkan på publikens uppfattningar om de skildrade identiteterna.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna skapa en plan för ett eget teater- eller filmprojekt som framhäver mångfald och representation. De ska skriva ett synopsis (800-1000 ord) och inkludera en beskrivning av de identiteter och perspektiv de vill inkludera, samt hur de tänker att verket ska påverka publiken.
Förslag för nästa lektion
Kreativt skrivande: Pjäser och manus. I nästa lektion kommer fokus att ligga på att skriva sina egna pjäser och manus. Eleverna kommer att arbeta med stilistiska tekniker, dramaturgi och hur man skapar flerdimensionella karaktärer. De får också möjlighet att presentera sina verk för klassen.
Förberedelser
• Samla exempel på filmer och pjäser med stark representation.
• Förbered diskussionsfrågor och analyser för grupperna.
• Utveckla en lista över aktuella sociala frågor relaterade till representation för diskussion och reflektion.