En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Svenska 3 – Dramatik

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Kurs: Svenska 3

Tema: Dramatik


Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I dramatik är det centralt att förstå och analysera olika dramatiska verk och deras uppbyggnad, vilket kan inkludera att “analysera centrala tematiken och karaktärerna, samt förstå hur konflikt och upplösning driver dramat framåt.” [Gy, Svenska 3]

Betygskriterier

För att uppnå godtagbara kunskaper i dramatik kan eleven “visa förståelse för och kunna analysera litterära verk från olika perspektiv.” [Gy, Svenska 3 – Betyg E]


Lärarledda instruktioner

Introduktion till dramatik (10 min)

  • Definiera vad dramatik är och dess betydelse i litteraturen.
  • Presentera olika typer av drama (tragik, komedi, etc.).
  • Titta på en kort filmklipp från en dramatisk scen.
  • Diskutera elevernas förkunskaper kring dramatik.
  • Analysera kortfattat karaktärer och tema i det visade klippet.

Genomgång av dramatikens historia (15 min)

  • Ge en översikt av dramatikens ursprung.
  • Presentera viktiga dramatiker genom tiderna (t.ex. Shakespeare, Strindberg).
  • Diskutera hur dramatiken har utvecklats.
  • Visa exempel på stil och form i olika dramatikperioder.
  • Analysera hur kontext påverkar dramatisk text.

Karaktärsanalys (15 min)

  • Gå igenom begreppet karaktärsbyggande i drama.
  • Introducera mål och konflikter för central karaktär.
  • Diskutera metodik för karaktärsanalys.
  • Låt eleverna göra en kort karaktärsanalys av en vald karaktär.
  • Dela med sig av sina analyser i gruppdiskussioner.

Avslutande reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionen och nyckelkoncept.
  • Diskutera elevernas intryck av dramatik.
  • Låt eleverna ställa frågor om nästa lektion.
  • Hämta hem och reflektera över ett eget dramerfarenhet.
  • Ge exempel på nutida dramatik och relation till kursens innehåll.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur tror ni att dramatik påverkar samhället och våra värderingar? Kan dramatik skapa förändring eller bara reflektera den verklighet vi lever i?
  • B. Vilken roll spelar konflikt i ett dramatiskt verk? Kan ni ge exempel på hur olika typer av konflikter kan se ut i dramatik och hur de bidrar till berättelsens utveckling?
  • C. Hur tror ni att dramatiska verk kan påverka våra känslor? Kan ni komma på ett exempel där en dramatisk scen verkligen påverkade er känsla av empati eller annan känsla?

Aktivitet

I denna aktivitet kommer eleverna att i mindre grupper skapa sina egna korta dramatiska scener. Varje grupp får i uppdrag att välja ett tema eller en konflikt och sedan skriva och framföra en två-minuters scen för klassen. Eleverna ska fokusera på att skapa tydliga karaktärer och en kort men koncentrerad dramaturgisk båge. Under aktiviteten kommer eleverna att arbeta med sina manus, träna på sin dialog och ge återkoppling till varandra. Runt om i rummet ska det finnas platser där grupperna kan repetera sina scener utan att störa andra.


Exit-ticket

  • Vad är en viktig komponent inom dramatik och varför? – Svar: Konflikt är avgörande för att driva handlingen framåt.
  • Ge ett exempel på en dramatisk karaktär och deras konflikt. – Svar: Hamlet står inför konflikten av hämnd och moral.
  • Vad kan dramatik lära oss om mänskliga relationer? – Svar: Dramatik kan belysa komplexitet och nyanser i interaktioner.
  • Hur förändras en karaktär genom dramatik? – Svar: En karaktärs utveckling synliggör personlig tillväxt eller nedgång.
  • Varför är det viktigt att studera dramatik i dagens samhälle? – Svar: Dramatik speglar vår kultur och ger kontext till vår historia.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna välja en dramatisk pjäs som de har en koppling till och skriva en analys av verket. De ska fokusera på central konflikt, karaktärsutveckling och de teman som lyfts i pjäsen. Denna analys ska vara minst 800-1000 ord lång och inkludera citat från verket som stödjer deras tankar. Det är viktigt att eleverna också reflekterar över sin egen relation till pjäsen och vad den betyder för dem.


Citat

”All the world’s a stage, and all the men and women merely players.” – William Shakespeare. Detta citat belyser idén att livet liknar ett drama där vi alla spelar roller, vilket knyter an till temat dramatik och hur vi kan förstå våra liv genom litteraturen.


Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: Dramats struktur och dramaturgiska modeller. Den föreslagna lektionen syftar till att utforska olika strukturer i dramatik och hur de kan tillämpas i eget skrivande.


×