En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Svenska 3 – Feminism i svensk litteratur

Lektionsplanering: Feminism i svensk litteratur

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 3

Tema: Litterära rörelser: Feminism i svensk litteratur

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Lektionens syfte är att undersöka feminismens utveckling inom svensk litteratur och dess centrala verk och författare. Vi kommer att analysera hur dessa författare belyser teman som kön, makt och identitet.

Kunskapskrav:

Eleven kan göra komplexa litterära analyser av skönlitteratur och identifiera och diskutera centrala teman ur olika perspektiv.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till feminism i litteraturen (10 min)

  • Definiera feminism och dess betydelse i litteraturen.
  • Diskutera viktiga feministiska rörelser och hur de påverkat litteraturen.
  • Frågor om elevernas förförståelse kring feminismen.

Centrala verk och författare (15 min)

  • Presentation av viktiga svenska feministiska författare, som Elin Wägner, Agnes von Krusenstjerna och Karolina Ramqvist.
  • Gå igenom deras mest kända verk och hur de behandlar feminismen i sina texter.
  • Diskutera samhällskontexten under deras tid.

Tematiska analyser (15 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge varje grupp ett verk av en feministisk författare att analysera (exempelvis “Någon att älska” av Wägner).
  • Grupperna diskuterar teman, stil och budskap i verket.
  • Sammanfatta och presentera insikter i helklass.

Avslutande reflektion och koppling till nutiden (10 min)

  • Diskutera hur feministisk litteratur fortfarande påverkar dagens litteratur och samhällsfrågor.
  • Reflektera över vikten av kvinnliga röster i litteraturen och hur de bidrar till identitet och social rättvisa.
  • Ställ frågor till klassen om deras egna erfarenheter av feministiska teman.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en kort reflektion där de kopplar sina egna erfarenheter eller observationer av kön och makt i samhället till teman i en av de feministiska böcker som diskuterades. Reflektionerna ska presenteras för klassen i grupper, vilket uppmuntrar till diskussion och idéutbyte.

Exit-ticket

  • Vad kännetecknar feministisk litteratur? (Kritik av könsnormer, identitet och makt)
  • Nämn en viktig feministisk författare och ett av deras verk. (Exempel: Elin Wägner: “Någon att älska”)
  • Hur utmanar feministiska författare traditionella könsroller? (Genom karaktärsutveckling och berättande)
  • Vilken funktion har feminismen haft i svensk litteratur? (Skapar medvetenhet och diskussion)
  • Hur kan feminismen kopplas till dagens samhällssituationer? (Exempelvis #metoo-rörelsen)

M.v.h. Isak Skogstad


×