Lektionsplanering – Lektion 4: Skriftlig reflektion och analys
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: Identitet och mångkultur
Mål:
Eleverna ska skriva en analytisk text om identitet och mångkultur, samt reflektera över sina insikter från de tidigare lektionerna.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion fokuserar på att eleverna ska sammanfatta och analysera hur litteratur och film behandlar frågor om identitet och kulturmöten. Genom att skriva en skriftlig analys utvecklar eleverna sin förmåga att formulera centrala tankar och argument på ett strukturerat sätt.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna formulera och strukturera litterära analyser, använda litterär terminologi och ge belägg för sina tolkningar av litterära och filmiska verk, samt reflektera över egna perspektiv i relation till dessa.
Lektionsstruktur
Tidsram: 60 minuter
Moment 1: Introduktion till skrivuppgiften (10 min)
Aktiviteter:
- Presentera uppgiften: Ge en översikt av den skriftliga analysuppgiften. Den ska omfatta teman runt identitet och mångkultur, baserat på verk från tidigare lektioner (litterära texter och filmen).
- Kriterier för skrivuppgiften: Diskutera hur arbetet ska bedömas, inklusive fokus på innehåll, struktur, språk och användning av texten som referens.
Moment 2: Skrivtid (30 min)
Aktiviteter:
- Skrivning: Ge eleverna tid att skriva sin analys. Påminn dem om att använda specifika exempel från både litterära verk och filmen för att styrka sina argument.
- Läraren går runt: Under skrivtiden röra sig bland eleverna för att ge stöd och svara på frågor.
Moment 3: Gruppdiskussion och feedback (15 min)
Aktiviteter:
- Peer review: Eleverna bildar par och delar sina analyser med varandra. De ska ge varandras konstruktiv feedback baserat på de kriterier som diskuterades inledningsvis.
- Reflektion: Diskutera med klassen hur feedbacken kan användas för att förbättra sina analyser.
Moment 4: Avslutning och sammanfattning (5 min)
Aktiviteter:
- Sammanfattning av lektionen: Läraren sammanfattar vad som har diskuterats och vikten av att använda feedback för att förbättra sina skriftliga arbeten.
- Frågor till nästa lektion: Informera eleverna om att nästa lektion kommer att bygga på deras analyser och utforska ytterligare teman rörande identitet och mångkultur.
Material
- Skrivmaterial och anteckningsverktyg.
- Eventuellt en dator eller surfplatta om eleverna föredrar att skriva digitalt.
Hemläxa
Fullfärdiga den skriftliga analysen och lämna in den senast vid nästa lektion.
Med denna lektion får eleverna möjlighet att konsekvent bearbeta sina tankar kring identitet och mångkultur och lära sig att formulera sina tankar på ett strukturerat och analytiskt sätt. Skrivprocessen och peer review ger dem verktyg för att förbättra sina skrivfärdigheter och förbereda dem för vidare studier och diskussioner kring detta centrala tema.