Lektion. Gy. Svenska 3 – Intertextualitet

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 3

Tema: Intertextualitet: Litterära referenser och inspiration i svensk litteratur

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Lektionens syfte är att utforska konceptet intertextualitet och hur svenska författare använder litterära referenser, allusioner och inspiration från tidigare verk. Vi kommer att analysera exempel från både klassisk och modern litteratur för att förstå hur dessa referenser berikar texten.

Kunskapskrav:

Eleven kan analysera och tolka litterära verk med viss komplexitet och diskutera litteraturens relation till historiska och kulturella sammanhang.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till intertextualitet (10 min)

  • Definiera intertextualitet och dess betydelse i litteraturen.
  • Diskutera hur författare kan använda tidigare verk för att skapa nya betydelser och samband.
  • Ställ frågor om elevernas kunskap och erfarenhet av litterära referenser.

Exempel på intertextualitet i klassisk litteratur (15 min)

  • Analysera exempel från klassiska svenska verk, såsom “Röda rummet” av August Strindberg och hur bibeln, mytologi och folktro påverkar dessa texter.
  • Diskutera hur dessa referenser bidrar till verkens teman och djup.
  • Sammanfatta insikter genom diskussion i helklass.

Moderna exempel på intertextualitet (15 min)

  • Utforska hur moderna författare som Birgitta Trotzig och Jonas Hassen Khemiri använder intertextualitet i sina verk.
  • Analysera hur referenser påverkar tolkningen av deras berättelser och teman.
  • Diskutera med eleverna vilka verk och teman de anser vara mest intressanta.

Avslutande reflektion och nutidskoppling (10 min)

  • Reflektera över hur intertextualitet berikar litteraturen och fördjupar vår förståelse av teman.
  • Diskutera hur litteratur kan skapa dialoger mellan verk och kontexter.
  • Ställ frågor till klassen om deras erfarenheter av att upptäcka referenser i litteratur.

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper och får i uppdrag att hitta och analysera litterära referenser i ett valfritt verk. De ska förbereda en kort presentation där de identifierar referenserna, diskuterar deras betydelse och hur de berikar texten.

Exit-ticket

  • Vad är intertextualitet och hur används det i litteraturen? (Referenser till tidigare verk skapar djup)
  • Nämn ett exempel på hur en svensk författare har använt intertextualitet. (Exempel: Trotzigs referenser till mytologi)
  • Hur bidrar intertextualitet till förståelsen av ett verk? (Skapar kopplingar och nya tolkningar)
  • Vad har du lärt dig om litterära referenser som du tidigare inte kände till? (Ökad medvetenhet om djupet i litteratur)
  • Hur påverkar intertextualitet din läsupplevelse? (Berikar förståelse och engagemang)

Modern Tillbaka-knapp