Lektion. Gy. Svenska 3 – Klassiska svenska romaner

Lektionsplanering för Svenska 3

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: Klassiska svenska romaner: September och svart

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Lektionens syfte är att analysera och diskutera betydande klassiska svenska romaner, med särskilt fokus på verket “September” av Thomas Tidholm och “Svart” av Torgny Lindgren. Vi kommer att utforska teman, stil och hur dessa verk reflekterar sina tidsperioder.

Kunskapskrav:

Eleven kan analysera och tolka skönlitterära verk med viss komplexitet och beskriva och diskutera litteraturens relation till historiska och samhälleliga kontexter.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till klassisk svensk roman (10 min)

  • Presentera syftet med dagens lektion och frisätta intresset för klassisk svensk litteratur.
  • Ge en översikt av de valda verken, “September” och “Svart”.
  • En kort diskussion om elevernas kunskap om dessa verk och deras författare.

Teman och stil i “September” (15 min)

  • Analysera centrala teman i “September”, såsom natur och tidens gång.
  • Diskutera hur Tidholms stil och språk bidrar till textens djup och upplevelse.
  • Dela insikter i klassdiskussion.

Teman och stil i “Svart” (15 min)

  • Utforska teman i “Svart” och hur Lindgren belyser makt och identitet.
  • Beskriva hans litterära stil och hur den påverkar berättelsen.
  • Låt eleverna jämföra med “September” och diskutera likheter och skillnader.

Avslutande reflektion och nutidskoppling (10 min)

  • Reflektera över vad dessa verk säger om samhället och människan, både då och nu.
  • Diskutera hur teman från romanerna fortfarande är relevanta i dagens samhälle.
  • Öppna för frågor och diskussion kring relationen mellan litteratur och verklighet.

Aktivitet

Eleverna delas in i par och får i uppdrag att skapa en kort sammanfattning och analys av en valfri passage från antingen “September” eller “Svart”. De ska identifiera teman och stilistiska knep och diskutera detta med sina klasskamrater. Eleverna ska även förbereda sig för att presentera sina analyser för klassen.

Exit-ticket

  • Vilka centrala teman finns i “September”? (Natur och tidens gång)
  • Vad är ett viktigt tema i “Svart” och hur uttrycks det? (Makt och identitet)
  • Hur skiljer sig Tidholms och Lindgrens stil åt? (Användning av språk och bildspråk)
  • Varför är dessa verk betydelsefulla för svensk litteraturhistoria? (Reflektion av kulturella och historiska kontexter)
  • Hur kan dessa teman kopplas till dagens samhällsfrågor? (Klimat, identitet och social rättvisa)

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en analys av en av romanerna, där de fokuserar på teman, stil och hur dessa motsvarar den tid de skrevs i samt relevansen idag. Eleverna ska också reflektera över sin egen relation till verket.


Modern Tillbaka-knapp