Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: Språkhistoria
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla det svenska språkets uppbyggnad, historiska utveckling, språklig variation och förändringar. Eleverna ska även få insikt i svenskans släktskapsförhållanden med andra språk och hur språket har påverkats av samhällsutvecklingen.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för några aspekter av språksituationen i Sverige och övriga Norden samt ge exempel på språklig variation och språkförändringar. Eleven kan även utförligt beskriva det svenska språkets ursprung och dess relationer till andra språk.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till språkhistoria (10 min)
- Förklara begreppet språkhistoria och dess betydelse.
- Diskutera varför vi studerar språkets utveckling.
- Ge en översikt av svenskans historia från runsvenska till nutid.
Språkförändringar över tid (15 min)
- Redogöra för de viktigaste språkliga förändringarna genom tiderna.
- Ge exempel på faktorer som påverkar språkförändring (exempelvis sociala och politiska faktorer).
- Titta på exempel från olika tidsperioder.
Språkets släktskap med andra språk (15 min)
- Förklara hur svenskan relaterar till andra germanska språk.
- Visa exempel på lånord och språkliga influenser från andra språk.
- Diskutera effekten av globaliseringen på språket.
Övning i språkförändringar (10 min)
- Eleverna delas in i grupper för att diskutera språkförändringar de observerar i dagens svenska.
- Varje grupp presenterar en språkförändring och dess påverkan på språket.
- Sammanställning och reflektion över gemensamma teman.
Aktivitet
I denna lektion ska eleverna i grupper skapa en “språkhistorisk tidslinje”. Varje grupp får en specifik tidsperiod och ska inkludera viktiga språkdrag, lånord och förändringar inom språket under den perioden. Tidslinjen ska presenteras för klassen, vilket uppmuntrar till samarbete och kreativitet i att sammanfatta språkhistoriska händelser.
Exit-ticket
- Vad är språkhistoria? (Svar: Studiet av hur språk förändras över tid).
- Ge exempel på en faktor som påverkar språkförändringar. (Svar: Sociala förändringar, teknologiska framsteg, etc.).
- Vilka är de tre språkliga perioderna i svenskans historia? (Svar: Runsvenska, fornsvenska, modernt svenska).
- Hur har globaliseringen påverkat det svenska språket? (Svar: Genom införandet av lånord och nya uttryck).
- Vad är ett lånord? (Svar: Ett ord som har lånats från ett annat språk).
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna välja en specifik språkförändring som inträffat under de senaste hundra åren och skriva en kort uppsats (max 300 ord) där de analyserar förändringen och dess orsaker. Uppsatsen ska inkludera exempel och, om möjligt, jämföra med tidigare varianter av språket.
Citat
”Språket är människans främsta redskap för reflektion, kommunikation och kunskapsutveckling.” – Okänd. Detta citat betonar språkets avgörande roll i vår förmåga att förstå och interagera med världen. Det knyter an till lektionen genom att fokusera på hur förståelse för språkhistoria berikar vår reflektion och kommunikation.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: “Källkritik i språkliga källor”. Denna lektion syftar till att ge eleverna verktyg för att kritiskt granska språkliga källor och förstå deras historiska kontext och pålitlighet.