Lektionsplanering i Svenska 3
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: Svensk science fiction: Verkligheten och fantasi
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Lektionens syfte är att utforska svensk science fiction och dess kännetecken, med fokus på hur denna genre speglar samhällsfrågor, framtidsvisioner och mänskliga värderingar. Vi kommer att analysera verk av svenska författare och diskutera deras bidrag till genren.
Kunskapskrav:
Eleven kan analysera och tolka skönlitteratur, inklusive science fiction, med viss komplexitet och beskriva och diskutera litteraturens relation till samhälle och kultur.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till science fiction (10 min)
- Definiera vad science fiction är och dess huvudsakliga kännetecken.
- Diskutera genrens utveckling och dess betydelse för litteraturen.
- Frågor om elevernas kännedom kring svensk science fiction.
Centrala svenska science fiction-författare (15 min)
- Presentation av några betydande svenska science fiction-författare, som Lars Wilderäng, Johannes Anyuru och Annika Thor.
- Gå igenom deras mest kända verk och hur de relaterar till både fantasy och verklighet.
- Diskutera samhälleliga teman i deras berättelser.
Tematiska analyser (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge varje grupp ett verk att analysera (exempelvis Wilderängs “Stjärnklart” eller Anyurus “De kommer att drunkna i sina mödrars tårar”).
- Grupperna diskuterar teman, stil och budskap i verket.
- Sammanfatta och presentera insikterna i helklass.
Avslutande reflektion och koppling till nutiden (10 min)
- Diskutera hur science fiction kan påverka vår syn på framtiden och sociala frågor.
- Reflektera över hur författarna använder genren för att kritisera eller utforska aktuella samhällsproblem.
- Ställ frågor till klassen om deras egna tankar kring framtidsvisioner och science fiction.
Aktivitet
Eleverna får i uppdrag att skriva en kort science fiction-berättelse där de inkluderar aktuella samhällsfrågor och hur dessa kan utvecklas i framtiden. Berättelserna ska innehålla minst ett centralt tema som diskuterades under lektionen och presenteras för klassen.
Exit-ticket
- Vad kännetecknar svensk science fiction? (Kombination av verklighet och fantastiska element)
- Nämn en svensk science fiction-författare och ett av deras verk. (Exempel: Lars Wilderäng: “Stjärnklart”)
- Hur behandlar science fiction teman som samhällsfrågor? (Genom att sätta in dem i framtida kontexter)
- Vilka känslor väcker science fiction hos dig? (Nyfikenhet, oro, spänning)
- Hur kan vi koppla science fiction till aktuella händelser i samhället idag? (Exempelvis klimatkrisen, teknologi, etc.)
Hemuppgift
Skapandet av en science fiction-berättelse till nästa lektion.
M.v.h. Isak Skogstad