Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Svenska 3 – Textanalys

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: Textanalys

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
• Läsa och analysera skönlitterära texter av olika slag samt använda litteraturvetenskapliga begrepp och verktyg för att analysera texters innehåll och form.
• Diskussion av stil och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och kulturer samt resonera om hur dessa verk förmedlar idéer och känslor.
• Arbeta med texter genom strukturering, sammanfattning, och källkritisk granskning.

Kunskapskrav

Eleven kan översiktligt redogöra för några viktiga litterära epoker samt analysera och tolka läst prosa, lyrik och dramatik. I analysen gör eleven en jämförelse av hur ett tema skildras i olika verk, genrer eller tider. Dessutom identifierar och ger exempel på litterära verkningsmedel.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till textanalys (10 min)

• Presentera begreppet textanalys för eleverna och diskutera dess betydelse i litteraturstudier.
• Gå igenom de litteraturvetenskapliga begrepp som ska användas under lektionen.
• Visa exempel på hur en text kan analyseras utifrån dess form och innehåll.

Gruppdiskussion om skönlitterära verk (15 min)

• Dela in klassen i smågrupper och ge varje grupp ett skönlitterärt verk att diskutera.
• Varje grupp ska identifiera teman, stil och bärande tankar i sitt tilldelade verk.
• Samla insikterna från grupperna och diskutera dessa med hela klassen.

Genomgång av litterära verkningsmedel (10 min)

• Gå igenom olika litterära verkningsmedel, såsom bildspråk, metaforer och symbolik.
• Använd exempel från kända litterära texter för att illustrera dessa begrepp.
• Diskutera hur dessa verkningsmedel påverkar textens budskap och känsla.

Skriftlig analys (10 min)

• Be eleverna skriva en kort textanalys av en valfri skönlitterär text, där de tillämpar de begrepp och verktyg som diskuterats.
• Tydliggör att fokus ska ligga på identifikation av teman och verkningsmedel.

Avslutning och reflektion (5 min)

• Sammanfatta lektionens innehåll och vad eleverna har lärt sig om textanalys.
• Låt eleverna dela sina tankar om texten de analyserade och diskutera vad de tyckte var svårt eller intressant.

Aktivitet

Eleverna ska genomföra en textanalys av en valfri skönlitterär text de har läst tidigare. De ska fokusera på att identifiera litterära verkningsmedel, teman, och göra en personlig tolkning av innehållet.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

• Vilka litterära verkningsmedel är centrala för textanalys?
Svar: Bildspråk, metaforer och symbolik.
• Hur kan man tolka teman i en text?
Svar: Genom att analysera karaktärernas handlingar och dialog, samt författarens språkbruk.
• Vad var syftet med att diskutera skönlitterära verk i grupper?
Svar: Att få olika perspektiv och djupare förståelse för verken.
• Ge ett exempel på ett litterärt verk och ett tema som kan analyseras.
Svar: “Hunger Games” kan analyseras utifrån teman av överlevnad och makt.
• Hur påverkar verkningsmedel textens känsla?
Svar: Genom att förstärka budskap och skapa stämning i berättelsen.

Hemläxa

Skriv en textanalys av ett skönlitterärt verk om minst 500 ord, där du inkluderar de litterära begreppen som diskuterats under lektionen.

Fördjupningsuppgift

Fördjupningsuppgiften kan handla om att eleverna väljer ett skönlitterärt verk och gör en djupgående analys av en specifik karaktär. De ska använda litteraturvetenskapliga begrepp och verktyg, samt jämföra karaktären med en från ett annat verk, för att visa hur olika författare hanterar temat kring karaktärsutveckling.

Förslag för nästa lektion

Jämförelse av litterära epoker.
Denna lektion kan fokus på att jämföra och kontrastera olika litterära epoker, med betoning på hur teman och stilistiska drag varierar mellan dessa. Ämnet är relevant eftersom eleverna redan har introducerats till litterära verkningsmedel och textanalys, vilket nu kan tillämpas på en bredare kontext. Här kan kunskapskraven kring att resonera och värdera litteratur kopplas in.

Förberedelser

• Välj ut skönlitterära verk som eleverna kan diskutera.
• Förbered en presentation med litteraturvetenskapliga begrepp och exempel.
• Skapa riktlinjer för den skriftliga analysen och hemläxan.


Modern Tillbaka-knapp