Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Svenska 3 – Litterära tekniker och stilistik

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Svenska 3
Tema: Textanalys

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
– Analys av litterära tekniker och hur stil och ton bidrar till temat och budskapet i litteraturen.
– Arbeta med källkritik och granskning av texter för att förstå hur stilistiska val påverkar läsarens upplevelse.

Kunskapskrav

Eleven kan utförligt redogöra för och analysera hur författarens stil och ton bidrar till textens övergripande budskap, och kan ge exempel på hur dessa element interagerar med teman och kulturella kontexter.

Lärarledda instruktioner

Inledning och repetition

– Sammanfatta insikterna från lektionen om symbolik och motiv.
– Introducera dagens fokus: litterära tekniker och deras betydelse för stil och ton.

Genomgång av stil och ton

– Förklara vad som menas med stil och ton i litterära verk, och varför dessa är viktiga.
– Ge exempel på stilistiska val (exempelvis ordval, syntax, bildspråk) och hur de kan påverka läsarens tolkning och känslor.
– Diskutera skillnaden mellan olika tonlägen (formell, informell, ironisk, etc.) och hur dessa bidrar till textens budskap.

Analys av utdrag

– Dela ut korta utdrag från olika litterära verk och be eleverna identifiera stilistiska tekniker och ton.
– Eleverna arbetar i par och diskuterar hur dessa element påverkar textens betydelse och känsla.
– Sammanfatta insikterna från paren i en gemensam diskussion.

Skriftlig uppgift

– Eleverna påbörjar en analys av ett litterärt verk där de fokuserar på stil och ton.
– Tydliggör att de ska ge exempel och diskutera hur dessa element bidrar till teman och budskapet i texten.

Avslutning och reflektion

– Sammanfatta lektionens kärnkoncept om stil och ton, och diskutera hur dessa insikter kan tillämpas på deras egna skrivande och analyser.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en detaljerad analys av den valda litterära texten, med fokus på stil och ton, och hur dessa faktorer bidrar till textens tema och budskap.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter.

Exit-ticket

– Vad menas med stil i litteratur?
– Svar: Stil refererar till författarens unika sätt att uttrycka sig genom språk, struktur och val av ord.
– Hur kan ton beskrivas i en text?
– Svar: Tonen kan beskrivas som den känsla eller attityd som förmedlas genom texten, exempelvis som allvarlig, humoristisk eller bitter.
– Ge ett exempel på hur stil kan påverka hur läsaren uppfattar budskapet i en text.
– Svar: Användning av nostalgiska eller romantiska beskrivningar kan få läsaren att känna en djupare koppling till karaktärerna.
– Vilka stilistiska val kan användas för att skapa en specifik ton?
– Svar: Val av ord, rytm och meningsbyggnad, till exempel kan enkel och direkt språk ge en mer informell ton.
– Hur kan förståelse för stil och ton påverka vår eget skrivande?
– Svar: Genom att medvetet välja stil och ton kan vi anpassa vårt budskap för olika målgrupper och syften.

Hemläxa

Skriv en detaljerad textanalys av en litterär text (minst 500 ord) där du fokuserar på stil och ton. Utforska hur dessa faktorer bidrar till (a) textens teman och (b) det övergripande budskapet.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska välja ett litterärt verk och göra en djupgående analys av hur stil och ton förmedlar specifika teman. De ska även undersöka hur dessa element speglar kulturella och historiska kontexter och använda olika källor som stöd för sina argument.

Förslag för nästa lektion

**Retoriska strategier i litteratur.**
Den nästa lektionen kommer att fokusera på att identifiera och analysera retoriska strategier som författare använder för att framhäva teman och budskap. Eleverna får möjlighet att se hur litteratur inte bara är konst, utan även en form av argumentation och påverkan.

Förberedelser

– Välj litterära verk med varierad stil och ton för analys.
– Förbered exempel på stilistiska tekniker och deras effekter för diskussion.
– Utveckla riktlinjer och exempel för hemläxan och fördjupningsuppgiften så att de är tydliga för eleverna.


Modern Tillbaka-knapp
×