Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Svenska 3 – Litterära epoker

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: Textanalys

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Läsa och analysera skönlitterära texter av olika slag.
  • Använda litteraturvetenskapliga begrepp och verktyg för att analysera texters innehåll och form, samt diskutera stil och teman i skönlitterära verk.

Kunskapskrav

Eleven kan översiktligt redogöra för några viktiga litterära epoker samt analysera och tolka läst prosa, lyrik och dramatik. I analysen gör eleven en jämförelse av hur ett tema skildras i olika verk.

Lärarledda instruktioner

Inledning och repetition (10 min)

  • Gå igenom de litterära begreppen som användes under föregående lektion.
  • Diskutera kort vilka texter eleverna har läst och vad de tyckte var utmanande i sina analyser.
  • Introducera temat för dagens lektion: jämförelse av olika litterära verk.

Gruppdiskussion om vald text (15 min)

  • Dela in eleverna i grupper och låt dem diskutera en specifik skönlitterär text de valt att läsa.
  • Varje grupp ska identifiera centrala teman och stilistiska drag i texten.
  • Grupperna diskuterar också hur texten förhåller sig till andra verk de läst och identifierar likheter och skillnader.

Dela med sig av insikter (10 min)

  • Låt varje grupp presentera sina fynd för klassen.
  • Analysera och diskutera likheterna och skillnaderna som dyker upp mellan verken under gemensam diskussion.
  • Använd exempel från de presenterade verken för att belysa litterära begrepp.

Skriftlig uppgift (10 min)

  • Be eleverna påbörja en skriftlig jämförelse av sina texter där de använder litteraturvetenskapliga begrepp.
  • Tydliggör strukturen för jämförelseanalysen och vilka aspekter de bör fokusera på.

Avslutning och reflektion (5 min)

  • Sammanfatta lektionens innehåll och diskutera vad som lärt sig om textanalys och jämförelse.
  • Låt eleverna reflektera över sin utveckling inom textanalys och vad de ser fram emot att förbättra.

Aktivitet

Eleverna ska fullfölja den påbörjade jämförelseanalysen av de skönlitterära texter de har arbetat med i klassen. De uppmanas att fokusera på teman, stil och litterära verkningsmedel. För att öka förståelsen ska de också referera till specifika avsnitt i texterna.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter.

Exit-ticket

  • Vilka centrala teman hittade ni i de skönlitterära verk ni analyserade?
    Svar: Exempelvis kärlek, makt, identitet.
  • Hur kan stilistiska drag påverka läsarens upplevelse?
    Svar: Genom att skapa stämning och förstärka budskap.
  • Nämn ett litterärt verkningsmedel och ge exempel.
    Svar: Metafor – till exempel att beskriva känslor som “en storm i bröstet”.
  • Vad innebär det att jämföra texter?
    Svar: Att analysera och diskutera skillnader och likheter i teman, stil och budskap mellan olika verk.
  • Hur bidrog gruppdiskussionerna till er förståelse av texterna?
    Svar: Genom att få olika perspektiv och insikter som breddade vår analys.

Hemläxa

Fullfölj den skriftliga jämförelseanalysen av minst 500 ord, där ni använder litteraturvetenskapliga begrepp för att beskriva såväl likheter som skillnader mellan valda skönlitterära verk.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan välja att fördjupa sig i ett av de verk som de analyserat, och göra en djupgående litteraturanalys av hur detta verk skildrar ett specifikt tema. Uppgiften ska även inkludera jämförelser med annan litteratur och kulturella kontexter.

Förslag för nästa lektion

Skrivande av skönlitterära texter.
Denna lektion kan fokusera på hur man skriver skönlitterära texter, med betoning på att tillämpa de litterära begrepp och verktyg som eleverna har lärt sig under lektionerna. Eleverna får möjlighet att genomföra kreativa skrivövningar som kan leda till en skriftlig produktion. Det är ett viktigt steg för att kunna automatisera och tillämpa kunskap inom litteraturanalys och textproduktion.

Förberedelser

  • Samla exempel på skönlitterära texter som kan inspirera till skrivövningar.
  • Förbered skrivmallar och riktlinjer för den kreativa skrivuppgiften.
  • Utforma en presentation om genrer och skönlitterära tekniker för lektionens tema.

Modern Tillbaka-knapp
×