Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Svenska för döva 1 – Källkritik och Informationssökning

Lektionsplanering: Källkritik och Informationssökning

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska för döva 1

Tema: Källkritik och Informationssökning

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar grundläggande källkritik och vikten av att kunna välja och värdera information från olika källor. Eleverna ska lära sig att söka information på ett effektivt sätt och kritiskt granska dess trovärdighet och relevans.

Eleven söker och väljer med viss säkerhet information från olika källor och presenterar informationen på ett i huvudsak fungerande sätt, med egna formuleringar, ämnesrelaterat språk samt citat och källhänvisningar.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till Källkritik (10 min)

  • Definiera vad källkritik är och varför det är viktigt i dagens informationssamhälle.
  • Diskutera de olika kriterierna för att bedöma en källas trovärdighet: äkthet, oberoende, relevans och aktualitet.
  • Ge exempel på vilseledande information och hur det kan påverka åsikter och beslut.

Genomgång av Informationssökning (15 min)

  • Visa hur man effektivt söker information på nätet, inklusive användning av databaser och källor som nyhetsartiklar och akademiska texter.
  • Diskutera nyckelord, avancerad sökning och filtrering av sökresultat.
  • Introducera verktyg som Google Scholar och bibliotekets resurser.

Grupparbete: Källkritisk Granskning (15 min)

  • Dela in klassen i små grupper och ge varje grupp en artikel eller webbsida att granska.
  • Grupperna ska använda kriterierna som diskuterades för att bedöma källans trovärdighet.
  • Varje grupp presenterar sina insikter och eventuella problem med källan.

Reflektion och Diskussion (10 min)

  • Sammanfatta vad som lärt sig under lektionen och diskutera hur vi kan applicera källkritik i vardagen.
  • Ställ frågor som uppmuntrar till reflektion, t.ex. “Hur kan vi använda källkritik vid sociala medier?”

Aktivitet

Som en del av aktiviteten ska eleverna välja ett ämne som intresserar dem och genomföra en egen informationssökning på nätet. De ska hitta minst tre olika källor och utföra en källkritisk granskning av dessa, där de bedömer källornas trovärdighet enligt de kriterier som lärt sig under lektionen. Eleverna ska vara beredda att dela sina fynd vid nästa lektion.

Exit-ticket

  • Vad innebär källkritik i praktiken?
    Svar: Att granska och bedöma trovärdigheten hos en källa innan man använder den som information.
  • Nämn minst två kriterier för att bedöma en källas trovärdighet.
    Svar: Äkthet och aktualitet.
  • Hur kan felaktig information påverka vår åsikt om ett ämne?
    Svar: Det kan leda till misinformerade beslut och uppfattningar.
  • Vilka verktyg kan du använda för att söka efter tillförlitlig information?

M.v.h. Isak Skogstad


Modern Tillbaka-knapp
×