Lektionsplanering för Svenska för döva 1
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska för döva 1
Tema: Läsförståelse och Sammanfattning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar strategier för att förstå och tolka olika typer av texter, samt att sammanfatta och återge deras huvudsakliga budskap.
Kunskapskrav
Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med flyt och visar grundläggande läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med viss säkerhet.
Lärarledda instruktioner
Genomgång av Lässtrategier (10 min)
- Introducera olika lässtrategier som kan användas för att förbättra läsförståelsen.
- Diskutera vikten av att ställa frågor under läsningen och att göra anteckningar.
- Ge exempel på hur man kan identifiera huvudidéer och stödjande detaljer.
Läsning av Text (15 min)
- Dela ut en kort text, anpassad för elevernas nivå.
- Be eleverna läsa texten tyst för sig själva, med fokus på att förstå innehållet och följa med i tankegången.
- Påminn dem att använda de lässtrategier som diskuterades.
Sammanfattning Övning (15 min)
- Efter läsningen, dela upp eleverna i små grupper.
- Varje grupp ska skriva en sammanfattning av texten, där de identifierar huvudidé och viktiga detaljer.
- Ställ krav på att de ska formulera sig med egna ord och undvika att kopiera direkt från texten.
Gruppredovisning (10 min)
- Grupperna presenterar sina sammanfattningar för klassen.
- Diskutera skillnader och likheter i sammanfattningarna och ge feedback.
- Fokusera på vad som fungerade bra och vad som kan förbättras i sammanfattningsarbetet.
Aktivitet
Som en del av aktiviteten ska eleverna välja en annan kort text (bok, novell, artikel) hemma och läsa den. Vid nästa lektion ska de skriva en kort sammanfattning av texten och be om att få dela med sig av sina insikter och tankar kring innehållet. Detta ska uppmuntra till att tillämpa de strategier som diskuterades under lektionen.
Exit-ticket
- Vad är en viktig lässtrategi för att förbättra läsförståelsen?
Svar: Att ställa frågor under läsningen och göra anteckningar. - Hur definierar du en bra sammanfattning?
Svar: En bra sammanfattning fångar huvudidén och viktiga detaljer utan att kopiera texten. - Vilken del av texten tyckte du var mest intressant och varför?
Svar: (Personlig reflektion från eleven). - Hur kan läsförståelsen påverka hur vi tolkar en text?
Svar: God läsförståelse hjälper oss att se djupare betydelser och tankar bakom orden.