Lektionsplanering: Svenska för döva 1
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska för döva 1
Tema: Skrivprocessen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar skrivprocessens olika steg, från idéutveckling och planering till skrivande och textbearbetning. Viktiga aspekter av stil, struktur och anpassning av text efter syfte och mottagare inkluderas också.
Kunskapskrav
Eleven skriver olika slags texter med relativt god språklig variation, fungerande struktur och innehåll samt relativt god anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till Skrivprocessen (10 min)
- Presentera konceptet av skrivprocessen och dess steg: idéutveckling, planering, skrivande, och redigering.
- Diskutera vikten av att se skrivande som en process snarare än en engångshandling.
- Ge exempel på hur kända författare har arbetat med sina texter.
Idégenerering och Planering (15 min)
- Genomför en brainstorming-session där eleverna får idéer om ämnen att skriva om.
- Be dem skapa en enkel plan för sin text: huvudidé, stödjande punkter och eventuell struktur.
- Diskutera hur man kan formulera en tydlig tes och hur man kan strukturera sin text kring denna.
Skrivande Övning (15 min)
- Eleverna får tid att börja skriva sin text baserat på sina planer.
- Uppmuntra dem att fokusera på att få ner sina tankar utan att oroa sig för den perfekta formuleringen.
- Läraren går runt och ger individuell feedback och stöd under skrivprocessen.
Redigering och Förbättring (10 min)
- Gå igenom vikten av redigering och feedback. Diskutera vad man ska leta efter vid redigering (struktur, språkliga normer, argumentationsförmåga).
- Låt eleverna byta texter med en klasskamrat för att ge varandra konstruktiv feedback.
Aktivitet
Som en del av aktiviteten ska eleverna avsluta sin skrivuppgift hemma och även reflektera över den feedback de fått från kamraten. Vid nästa lektion ska de presentera sin text för klassen och diskutera eventuella förändringar de har gjort baserat på feedback.
Exit-ticket
- Vilket steg i skrivprocessen tycker du är mest utmanande och varför?
*Svar: (Personlig reflektion från eleven).* - Hur kan brainstorming hjälpa i den initiala fasen av skrivande?
*Svar: Det hjälper till att generera många idéer och skapa en tydlig riktning för texten.* - Vad är viktigt att tänka på under redigeringsfasen?
*Svar: Att se över struktur, språkliga normer och hur väl texten uppfyller syfte och målgrupp.* - Hur kan feedback från en kamrat förbättra din text?
*Svar: Det ger nya perspektiv och kan peka på områden som kan förbättras.*