En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Svenska – Läsning av ”Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö”

Lektionsplanering: Svenska – Läsning av ”Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö”

Årskurs

Gymnasiet

Ämne

Svenska

Tema

Läsning av ”Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö”

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska innefatta läsning och samtal om skönlitterära texter som ger eleverna möjlighet att sammanfatta, tolka, värdera och referera till litterära verk. Eleverna ska också diskutera disposition, språk och stil i dessa texter.

Kunskapskrav

Eleven kan läsa och sammanfatta det huvudsakliga innehållet i skönlitteratur samt värdera och kritiskt granska dessa texter. Dessutom kan eleven diskutera och referera till litterära verk på ett relevant sätt.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till författaren och verket (10 min)

  • Presentera författaren Håkan Nesser och hans stil.
  • Diskutera bokens teman och centrala karaktärer.
  • Introducera kontextualisering av boken inom svensk litteratur.

Analys av berättarperspektiv (15 min)

  • Förklara vad berättarperspektiv innebär.
  • Ge exempel på hur synvinkel påverkar läsarens förståelse.
  • Analysera ett specifikt kapitel ur boken utifrån perspektivet.

Tematisk diskussion (15 min)

  • Identifiera och diskutera huvudteman i boken som identitet, minne och relationer.
  • Jämför teman med aktuella samhällsfrågor.
  • Låt eleverna dela sina egna slutsatser om tematiken.

Språklig och stilistisk analys (5 min)

  • Kortfattat gå igenom författarens språkval och stilgrepp.
  • Diskutera hur språket bidrar till verkets stämning och karaktärsutveckling.
  • Be eleverna att ge egna exempel från texten.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

  • Sammanfatta dagens lektion och bokens huvudpunkter.
  • Fråga klassen om deras intryck och reflektioner kring boken.
  • Ge förhandsinformation om nästa lektion.

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper för att diskutera ett utvalt kapitel av boken. De får i uppdrag att identifiera centrala teman, karaktärsutveckling och ställa frågor som uppkommit under läsningen. Varje grupp redovisar sina upptäckter i klassen. Om du vill ha en mer detaljerad aktivitetsbeskrivning, skriv ”Aktivitet”.

Exit-ticket

  • Vilken karaktärstående känner du mest med och varför? Svar: Ditt eget ställningstagande.
  • Vilka teman bidrog mest till bokens budskap? Svar: Identifierad tema i texten.
  • Hur påverkar berättarperspektivet din förståelse av berättelsen? Svar: Egna tankar kring perspektivet.
  • I vilken mån liknar eller skiljer sig boken från verkliga relationer? Svar: Personliga insikter.
  • Vad tyckte du var mest överraskande med boken? Svar: Dina egna reaktioner.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en reflekterande text om vilket tema i ”Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö” som berör dem mest och varför. De kan också inkludera exempel från texten för att stödja sina påståenden. Detta kan även fungera som en kompletteringsuppgift för elever som varit borta. Om du vill ha en färdig hemuppgift, skriv ”Hemuppgift”.

Citat

“Det är bara genom att gå in i mörkret som vi kan nå ljuset.” – Håkan Nesser, 1998. Detta citat anknyter till bokens teman om identitet och att förstå sig själv genom att konfrontera sina rädslor och minnen.

Nästa lektion

För nästa lektion föreslår jag att vi fokuserar på ”Litteraturen som spegel av samhället”. Detta tema är relevant för att förstå hur litteraturen speglar sociala normer och utmaningar i samhället, vilket ger möjlighet att dra paralleller till såväl ”Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö” som annan litteratur. Skriv ”Nästa” om du vill ha en lektionsplanering för detta tema.


×