Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Svenska som andraspråk 1 – Läsförståelse och Textanalys

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska som andraspråk 1

Tema: Läsförståelse och Textanalys

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar strategier för att förstå och tolka olika typer av texter, samt att analysera och diskutera innehåll och budskap.

Kunskapskrav

Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med flyt och visar grundläggande läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med viss säkerhet.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till Lässtrategier (10 min)

  • Presentation av olika lässtrategier, såsom förutsäga, ställa frågor och sammanfatta under läsningen.
  • Diskutera varför dessa strategier är viktiga för att förstå texten på djupet.

Läsa en Kort Text (15 min)

  • Dela ut en kort och anpassad text (t.ex. en novell eller en artikel) till eleverna.
  • Be dem läsa texten tyst för sig själva och använda de lässtrategier som diskuterades.

Gruppdiskussion och Analys (15 min)

  • Dela upp eleverna i små grupper och be dem diskutera textens huvudidéer, teman och karaktärer.
  • Varje grupp ska sammanfatta texten och dela med sig av sina åsikter.

Reflektion och Sammanfattning (10 min)

  • Samla klassen för att diskutera vad de har lärt sig genom att läsa och analysera texten.
  • Ställ öppna frågor som uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt över textens innehåll och sitt eget lärande.

Aktivitet

Som aktivitet ska eleverna skriva en kort sammanfattning av texten de läste och skicka in denna. De ska också välja en specifik del av texten som de tyckte var intressant och förklara varför, med fokus på hur den relaterar till textens huvudidé.

Exit-ticket

  • Vad är en lässtrategi och ge ett exempel?
    Svar: En lässtrategi är ett verktyg för att förstå texten bättre, till exempel att ställa frågor medan man läser.
  • Vad var huvudidén i texten ni läste?
    Svar: (Eleven sammanfattar huvudidén i texten).
  • Vilka teman identifierade ni i texten?
    Svar: (Eleven lyfter fram ett eller flera teman).
  • Hur kände ni att textens språk eller stil påverkade er förståelse?
    Svar: Texten var enkel/svår att förstå beroende på språket som användes.
  • Nämn en ny insikt du fick om texts läsande eller analys under lektionen.
    Svar: (Elevens egen reflektion).

Modern Tillbaka-knapp
×