En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Svenska som andraspråk 2 – Argumentation och Debatt

Lektionsplanering: Argumentation och Debatt

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska som andraspråk 2

Tema: Argumentation och Debatt

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar tekniker för att formulera och framföra argument, samt metoder för att bemöta motargument under debatter.

Kunskapskrav

Eleven samtalar och diskuterar varierande ämnen på ett sätt som utvecklar samtalen samt framför åsikter med understödda argument.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till Argumentation (10 min)

  • Definiera vad en argumentation är och vad syftet med att argumentera är.
  • Diskutera vad som krävs för att övertyga andra – kunskap, logik och känslomässig påverkan.

Analysera Exempel på Debatter (15 min)

  • Visa klipp från kända debatter eller läsa upp utdrag från debattartiklar.
  • Gå igenom vad som gör argumenten effektiva och hur debattörerna hanterar motargument.

Grupparbete: Förbereda en Mini-Debatt (15 min)

  • Dela in klassen i grupper och ge varje grupp ett aktuellt ämne att debattera, med en grupp som ska argumentera för och en annan som ska argumentera emot.
  • Låt grupperna förbereda sina argument och möjliga motargument under en viss tidsram.

Debatt (10 min)

  • Genomför en kort debatt där grupperna presenterar sina argument och bemöter motpartens argument.
  • Läraren agerar medlaren och uppmuntrar en respektfull och konstruktiv debatt.

Aktivitet

Som aktivitet ska eleverna förbereda sig för en mer utförlig debatt vid nästa lektion. De ska göra djupare research kring sitt ämne, formulera starka argument och motargument, och förbereda sig att svara på eventuella invändningar.

Exit-ticket

  • Vad tyckte du var mest utmanande under debatten?
    *Svar: (Personlig reflektion från eleven).*
  • Vilken teknik använde du för att förbereda dina argument?
    *Svar: (Elevens reflektionsstrategi).*
  • Hur kände du dig när du skulle bemöta motargument?
    *Svar: (Personlig reflektion från eleven).*
  • Nämn en teknik som gjorde din argumentation mer övertygande.
    *Svar: (Elevens val av teknik).*
  • Vad lärde du dig om debattens struktur och dynamik?
    *Svar: (Elevens insikter om debattprocessen).*

Hemuppgift

Eleverna ska slutföra sin research om ämnet de debatterade idag. De ska skriva ner sina…


×