Lektionsplanering för Svenska som andraspråk 2
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 2
Tema: Skriv och Presentera En Egen Argumenterande Text
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar skrivande och presentation av argumenterande texter. Eleverna ska lära sig att formulera en tydlig tes, bygga upp sina argument och presentera dessa på ett övertygande sätt.
Kunskapskrav
Eleven skriver olika slags texter med relativt god språklig variation, fungerande struktur och innehåll samt relativt god anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till Argumenterande Texter (10 min)
- Repetera vad som kännetecknar en argumenterande text: tes, argument, motargument och slutsats.
- Diskutera vad som gör en argumentation effektiv, inklusive användning av evidens och exempel.
Förbereda en Argumenterande Text (15 min)
- Låt eleverna välja ett aktuellt ämne som de brinner för och formulera en tydlig tes för sin text.
- Eleverna ska nu brainstorma olika argument som stödjer deras tes och notera potentiella motargument, samt fundera på hur de kan bemöta dem.
Skrivande av Texten (15 min)
- Eleverna börjar skriva sin argumenterande text utifrån sina förberedelser.
- Betona vikten av att använda fakta, statistik och relevanta källor för att förstärka sina argument.
Presentation och Diskussion (10 min)
- Eleven får möjlighet att läsa upp sin argumenterande text för klassen eller i små grupper.
- Diskutera hur de presenterade sina argument och bemötte eventuella motargument.
Aktivitet
Som aktivitet ska eleverna spara sina argumenterande texter och vara beredda att presentera dem vid nästa lektion. De ska tänka på att träna sin presentationsteknik och vara öppna för att bemöta frågor och kritik.
Exit-ticket
- Vad har du lärt dig om att skriva argumenterande texter?
*Svar: (Personlig reflektion från eleven).* - Vilken del av skrivprocessen tyckte du var mest utmanande?
*Svar: (Elevens reflektion om utmaningar).* - Hur kan du använda det du lärde dig idag i dina framtida texter?
*Svar: (Reflektion kring tillämpning av kunskap).* - Nämn en teknik du använde för att styrka ditt argument.
*Svar: (Elevens exempel på använd teknik).* - Vad tycker du är viktigt att tänka på när man presenterar sina argument?
*Svar: (Personlig reflektion från eleven).*