Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 2
Tema: Tala och Debattera: Argumentationsteknik
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar förmågan att formulera, presentera och debattera argument. Eleverna ska lära sig att uttrycka sina åsikter på ett övertygande sätt och bemöta motargument.
Kunskapskrav
Eleven samtalar om och diskuterar varierande ämnen på ett sätt som utvecklar samtalen och framför åsikter med underbyggda argument.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till Argumentation (10 min)
- Definiera vad en argumentation är och förklara dess syfte i debatter och diskussioner.
- Diskutera de centrala delarna av en argumentation: tes, argument, motargument och slutsats.
Analysera Exempel på Argumentation (15 min)
- Visa exempel på framgångsrika argumentationer från medier (t.ex. debattartiklar, tal, videoklipp).
- Gå igenom vad som gör argumenten effektiva och hur talaren hanterar motargument. Diskutera också olika stilar och tekniker som används.
Grupparbete: Förbereda en Mini-Debatt (15 min)
- Dela in klassen i grupper och ge varje grupp ett aktuellt ämne. Varje grupp kommer att representera antingen för eller emot, beroende på ämnet.
- Grupperna ska formulera sina argument och förbereda sig för att presentera sina åsikter för klassen.
Debatt (10 min)
- Genomför en kort debatt där grupperna får möjlighet att presentera sina argument för varandra.
- Uppmuntra eleverna att ställa frågor och ge respons på motpartens argument.
Aktivitet
Som aktivitet ska eleverna förbereda sig för en mer utförlig debatt som äger rum vid nästa lektion. De ska göra djupdykning i sitt ämne, samla fakta och argument, samt formulera en tydlig tes att presentera.
Exit-ticket
- Vad var din största utmaning under förberedelserna för debatten? Svar: (Personlig reflektion från eleven).
- Vilken teknik använde du för att stärka dina argument? Svar: (Elevens reflektion om argumentationsteknik).
- Hur kände du dig när du debatterade inför klassen? Svar: (Personlig reflektion från eleven).
- Berätta om en konstitution eller vink i debatten som du tyckte var särskilt effektiv. Svar: (Elevens observation från debatten).
- Hur kan du använda det du lärt dig idag i framtida samtal eller skrivande? Svar: (Personlig reflektion från eleven).