En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Träningslära 1 – Träningsmetoder och programplanering

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Träningslära 1

Tema: Träningsmetoder och programplanering

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att introducera olika träningsmetoder och hur man planerar och sätter ihop träningsprogram utifrån individuella mål och svårighetsgrad. Eleverna lär sig även om vikten av variation och progression i träning.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna beskriva och tillämpa olika träningsmetoder samt kunna skapa ett träningsprogram anpassat till sina mål.

Lärarledda instruktioner

Översikt av träningsmetoder (10 min)

  • Gå igenom olika typer av träningsmetoder, inklusive styrketräning, konditionsträning och rörlighetsträning.
  • Diskutera syften och resultat kopplade till varje metod.
  • Presentera fördelar och nackdelar med olika träningsformer.

Principer för programplanering (15 min)

  • Introducera relevanta begrepp som specifitet, progression och variation i träning.
  • Gå igenom hur man sätter mål för träningen (SMART-principen: Specifikt, Mätbart, Accepterat, Realistiskt, Tidsbundet).
  • Diskutera hur ofta och hur länge man ska träna med avseende på individens förutsättningar.

Praktisk programplanering (15 min)

  • Eleverna får i grupper skapa ett veckovis träningsprogram för en fiktiv individ med specifika mål (t.ex. öka muskelstyrka eller förbättra kondition).
  • De ska ta hänsyn till vilken typ av träning, återhämtningstid, och variation i övningar.
  • Varje grupp presenterar sitt program och motiverar sina val.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta centrala punkter från lektionen och diskutera vikten av korrekt programplanering.
  • Besvara eventuell frågor och diskutera hur teori och praktik hänger ihop i träning.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att utforma ett träningsprogram för en specifik målgrupp, t.ex. en nybörjare eller en idrottare. De ska inkludera övningar, sets, reps och viloperioder. Genom denna aktivitet får de praktiskt tillämpa sina kunskaper om träningsmetoder och programplanering.

Exit-ticket

  • Nämn tre olika träningsmetoder. (Styrketräning, konditionsträning, rörlighetsträning.)
  • Vad innebär progression i träning? (Att gradvis öka belastning eller intensitet för att förbättra prestation.)
  • Hur kan man använda SMART-principen i målformulering? (Genom att sätta specifika, mätbara, accepterade, realistiska och tidsbundna mål.)
  • Ge ett exempel på en övning inom styrketräning. (Till exempel knäböj, bänkpress.)
  • Hur ofta bör man träna olika muskelgrupper för att uppnå resultat? (Beroende på mål, men oftast 2-3 gånger i veckan per muskelgrupp.)

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skapa ett träningsprogram anpassat till ett personligt mål (t.ex. förbättra konditionen eller öka styrkan). De ska inkludera mål, övningar, sets, reps och vila. Syftet är att tillämpa kunskaperna om programplanering.

Citat

”Träning är inte en prestation, det är en livsstil.” – Okänd

Citatet betonar att träning är en långsiktig process som handlar om livsstilsval och kontinuerlig utveckling.


×