En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Tyska 2 – Tempus: Fördjupning i perfekt och pluskvamperfekt

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Tyska 2
Tema: Tempus: Fördjupning i perfekt och pluskvamperfekt

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion fokuserar på bildandet och användningen av perfekt och pluskvamperfekt i tyskan. Eleverna kommer att lära sig skillnaderna mellan dessa tempus och hur de används för att uttrycka tidsrelationer mellan händelser.

Kunskapskrav

Eleven kan använda ett språkligt korrekt och begripligt språk i skriftlig och muntlig kommunikation. Eleven kan korrekt använda perfekt och pluskvamperfekt i kontext, samt visa förståelse för tidsaspekter i språket.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till perfekt (10 min)

  • Förklara vad perfekt är och dess funktion i språket.
  • Gå igenom hur man bildar perfekt med hjälp av hjälpverbet „haben” och „sein”.
  • Ge exempel på vanliga verb och hur de används i perfekt.

Övning 1: Bilda perfekt (15 min)

  • Låt eleverna öva genom att i par bilda perfekt av en lista med verb.
  • Gå runt och ge feedback och stöd under övningen.
  • Diskutera tillsammans skillnaderna mellan att använda „haben” och „sein” som hjälpverb.

Introduktion till pluskvamperfekt (15 min)

  • Förklara vad pluskvamperfekt är och dess funktion i språket.
  • Gå igenom hur man bildar pluskvamperfekt med hjälp av perfektformen av „haben” och „sein”.
  • Ge exempel på hur pluskvamperfekt används för att beskriva något som inträffade före en annan händelse.

Övning 2: Kombinera tempus (10 min)

  • Eleverna får i grupp diskutera och skapa meningar som använder både perfekt och pluskvamperfekt.
  • Be dem att beskriva händelser där en händelse inträffar efter en annan.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en kort berättelse (5-7 meningar) där de använder både perfekt och pluskvamperfekt. Berättelsen ska beskriva en händelse från deras liv eller en fantasiberättelse. Efter att ha skrivit sina berättelser, ska de parvis läsa sina berättelser för varandra för att öva på att uttrycka sig muntligt.

Exit-ticket

  • Vad är perfekt och vad används det för?
    Svar: Perfekt används för att beskriva händelser som har inträffat i det förflutna och fortfarande har relevans.
  • Ge ett exempel på hur man bildar perfekt.
    Svar: Jag har gespielt (Jag har spelat).
  • Vad är pluskvamperfekt och när används det?
    Svar: Pluskvamperfekt beskriver en händelse som inträffade innan en annan händelse i det förflutna.
  • Ge ett exempel på en mening i pluskvamperfekt.
    Svar: Ich hatte gegessen, bevor ich gegangen bin. (Jag hade ätit innan jag gick).

×