Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Tyska 4
Tema: Frågestruktur och negation
Koppling till styrdokument
Undervisningen ska fokusera på frågestruktur i det tyska språket samt hur negation används för att förändra meningens betydelse. Centrala begrepp som är förknippade med att ställa frågor, som frågeord och verbets placering, ska uppmärksammas och övas.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna formulera frågor på korrekt sätt och använda negation på ett korrekt sätt i både tal och skrift. Vidare ska eleven förstå hur dessa strukturer påverkar meningsbyggnaden och kommunikationen samt kunna förklara dessa språkliga fenomen.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till frågestruktur (10 min)
- Förklara vad som menas med frågestruktur i tyska språket samt skillnaderna mellan ja/nej-frågor och öppna frågor.
- Presentera vanliga frågeord och deras användning i meningar.
- Diskutera verbets position i frågor och hur det skiljer sig från påståendesatser.
Praktiska exempel och övningar (15 min)
- Använd exempelmeningar för att demonstrera olika typer av frågor.
- Låt eleverna öva på att ställa frågor utifrån givna situationer och exempel.
- Diskutera hur öppna frågor kan ge mer information än ja/nej-frågor.
Introduktion till negation (15 min)
- Förklara hur negation används i tyska, inklusive immersiva skillnader beroende på ifall negationen placeras i början av meningen eller efter subjektet.
- Ge exempel på meningar med och utan negation för att ringa in skillnaderna.
- Diskutera vanliga misstag när det gäller användandet av negation och hur man kan undvika dem.
Övning i att omvandla meningar (10 min)
- Låt eleverna arbeta i små grupper med att omvandla påståenden till frågor samt att inkludera negation i meningsbyggnaden.
- Be grupperna presentera sina omvandlade meningar för klassen och ge feedback.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en dialog (ca 150-200 ord) som innehåller minst tre frågor och två meningar med negation. Dialogen kan handla om att planera en aktivitet, såsom att gå ut med en vän eller diskutera helgens planer.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
- Vad kännetecknar ja/nej-frågor?
Svar: De ställs för att få ett svar i form av ja eller nej. - Vilket frågeord används för att fråga om plats?
Svar: “Wo” (Var). - Hur ser negationen ut i tysk språk?
Svar: Negationen uttrycks oftast med ordet “nicht” (inte). - Nämn ett exempel på en öppen fråga.
Svar: “Was machst du am Wochenende?” (Vad gör du i helgen?). - Vilket misstag ska man undvika när man formar en nekande sats?
Svar: Att placera negationen på fel position i meningen.
Hemläxa
Skriv en kort text (ca 100-150 ord) där ni beskriver en händelse från er vardag och inkludera minst tre frågor och två negationer i texten.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska analysera en tysk text (artikel eller berättelse) och identifiera frågor samt negationer som används. Eleverna ska skriva en analys (ca 400-500 ord) där de beskriver hur dessa språkliga strukturer används för att skapa betydelse och för att engagera läsaren.
Förslag för nästa lektion
Temat: Samtalsförmåga och interaktion
Nästa lektion kan fokus ligga på hur man använder de frågestrukturer och negationer som diskuterats för att genomföra samtal och interaktion på tyska, inklusive hur man ställer följdfrågor för att fördjupa diskussioner. Detta tema är relevant eftersom det bygger på elevernas kunskaper om frågor och negation, och kopplar dem till verkliga kommunikationssituationer. Kunskapskravet om förmågan att interagera och diskutera på tyska kommer att stärkas ytterligare.
Förberedelser
- Förbereda exempelmeningar med frågestruktur och negation för genomgång.
- Organisera en lista på aktuella teman för dialogövningen.
- Välj en mätbar tysk text för elevernas fördjupningsuppgift.