Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Tyska 4
Tema: Passiv form: Fördjupning och användning i olika tempus
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion fokuserar på passiv form och dess användning i olika tempus. Eleverna kommer att lära sig hur man bildar och använder passiv på ett korrekt och effektivt sätt i olika tidsformer.
Kunskapskrav
Eleven kan använda ett språkligt korrekt och begripligt språk i skriftlig och muntlig kommunikation. Eleven visar förmåga att korrekt använda passiva former i olika tempus och förstår deras funktion i meningsbyggnad.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till passiv form (10 min)
- Förklara vad passiv form är och dess syfte i språket, med fokus på att beskriva handlingar som utförs på subjektet snarare än av subjektet.
- Gå igenom skillnaderna mellan aktiv och passiv språkform med exempel.
Bildande av passiv i olika tempus (15 min)
- Gå igenom hur man bildar passiv i presens, perfekt, preteritum, futurum I och II.
- Ge exempel och diskutera påståenden om handlingar i olika tidsformer, t.ex.:
- Presens: „Der Apfel wird gegessen.” (Äpplet äts.)
- Perfekt: „Der Apfel ist gegessen worden.” (Äpplet har blivit ätet.)
- Preteritum: „Der Apfel wurde gegessen.” (Äpplet blev ätet.)
- Futur I: „Der Apfel wird gegessen werden.” (Äpplet kommer att ätas.)
- Futur II: „Der Apfel wird gegessen worden sein.” (Äpplet kommer att ha blivit ätet.)
Övning: Omformulera meningar till passiv (15 min)
- Dela ut en övning där eleverna får omformulera en lista med aktiva meningar till passiv form i olika tempus.
- Låt dem arbeta i par för att diskutera sina svar innan genomgång.
Praktisk tillämpning: Skriv egna passiva meningar (10 min)
- Eleverna ska skapa egna exempelmeningar och korta texter där de använder passiv i olika tempus.
- Be dem dela sina meningar med klassen för att öva på uttal och ordföljd.
Aktivitet
Eleverna ska i små grupper skapa en affisch där de visualiserar hur man bildar passiv i de olika tempus de har lärt sig. De ska inkludera exempelmeningar och beskrivningar av när det är lämpligt att använda passiv form. Affischerna ska hängas upp i klassrummet som resursmaterial.
Exit-ticket
- Vad är passiv form och varför används den?
Svar: Passiv form används för att fokusera på den som blir påverkad av handlingen snarare än den som utför den. - Hur bildar man passiv i presens?
Svar: Med hjälpverbet „werden” och particip II av huvudverbet. - Ge ett exempel på en passiv mening i perfekt.
Svar: „Die Hausaufgaben sind gemacht worden.” (Läxor har blivit gjorda.)