En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Tyska 4 – Passiv form: Fördjupning och användning i olika tempus

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Tyska 4

Tema: Passiv form: Fördjupning och användning i olika tempus

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion fokuserar på passiv form och dess användning i olika tempus. Eleverna kommer att lära sig hur man bildar och använder passiv på ett korrekt och effektivt sätt i olika tidsformer.

Kunskapskrav

Eleven kan använda ett språkligt korrekt och begripligt språk i skriftlig och muntlig kommunikation. Eleven visar förmåga att korrekt använda passiva former i olika tempus och förstår deras funktion i meningsbyggnad.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till passiv form (10 min)

  • Förklara vad passiv form är och dess syfte i språket, med fokus på att beskriva handlingar som utförs på subjektet snarare än av subjektet.
  • Gå igenom skillnaderna mellan aktiv och passiv språkform med exempel.

Bildande av passiv i olika tempus (15 min)

  • Gå igenom hur man bildar passiv i presens, perfekt, preteritum, futurum I och II.
  • Ge exempel och diskutera påståenden om handlingar i olika tidsformer, t.ex.:
    • Presens: „Der Apfel wird gegessen.” (Äpplet äts.)
    • Perfekt: „Der Apfel ist gegessen worden.” (Äpplet har blivit ätet.)
    • Preteritum: „Der Apfel wurde gegessen.” (Äpplet blev ätet.)
    • Futur I: „Der Apfel wird gegessen werden.” (Äpplet kommer att ätas.)
    • Futur II: „Der Apfel wird gegessen worden sein.” (Äpplet kommer att ha blivit ätet.)

Övning: Omformulera meningar till passiv (15 min)

  • Dela ut en övning där eleverna får omformulera en lista med aktiva meningar till passiv form i olika tempus.
  • Låt dem arbeta i par för att diskutera sina svar innan genomgång.

Praktisk tillämpning: Skriv egna passiva meningar (10 min)

  • Eleverna ska skapa egna exempelmeningar och korta texter där de använder passiv i olika tempus.
  • Be dem dela sina meningar med klassen för att öva på uttal och ordföljd.

Aktivitet

Eleverna ska i små grupper skapa en affisch där de visualiserar hur man bildar passiv i de olika tempus de har lärt sig. De ska inkludera exempelmeningar och beskrivningar av när det är lämpligt att använda passiv form. Affischerna ska hängas upp i klassrummet som resursmaterial.

Exit-ticket

  • Vad är passiv form och varför används den?
    Svar: Passiv form används för att fokusera på den som blir påverkad av handlingen snarare än den som utför den.
  • Hur bildar man passiv i presens?
    Svar: Med hjälpverbet „werden” och particip II av huvudverbet.
  • Ge ett exempel på en passiv mening i perfekt.
    Svar: „Die Hausaufgaben sind gemacht worden.” (Läxor har blivit gjorda.)

×