Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Tyska 5 – Reflexiva verb

Lektionsplanering: Reflexiva verb i Tyska 5

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Tyska 5
Tema: Reflexiva verb: Användning och böjning

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion fokuserar på reflexiva verb, deras böjning och användning i språket. Eleverna kommer att lära sig hur reflexiva verb fungerar, i vilka situationer de används och hur de kan integreras i större meningar.

Kunskapskrav

Eleven kan använda ett språkligt korrekt och begripligt språk i skriftlig och muntlig kommunikation. Eleven visar förmåga att korrekt använda reflexiva verb och kan förstå deras påverkan på meningsstrukturen.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till reflexiva verb (10 min)

  • Förklara vad reflexiva verb är och deras funktion i språket; de reflekterar tillbaka på subjektet.
  • Ge exempel på reflexiva verb, t.ex. „sich ansehen” (att titta på sig själv), „sich erinnern” (att komma ihåg).

Böjning av reflexiva verb (15 min)

  • Gå igenom hur reflexiva pronomen ändras beroende på subjektets person (ich, du, er/sie/es, wir, ihr, sie).
  • Presentera böjningen i olika tempus och exempel på meningar:
    • „Ich wasche mich.” (Jag tvättar mig.)
    • „Du erinnerst dich.” (Du kom ihåg.)

Övning: Identifiera och använda reflexiva verb (15 min)

  • Dela ut en övning där eleverna ska identifiera reflexiva verb i givna meningar och omvandla dem till andra tempus.
  • Låt eleverna arbeta i par och diskutera sina svar.

Praktisk tillämpning: Skriv egna meningar (10 min)

  • Eleverna ska skriva fem egna meningar där de använder olika reflexiva verb korrekt.
  • Be dem att använda verb i olika tempus för att demonstrera sin förståelse.

Aktivitet

Eleverna ska i grupper om 3-4 personer skapa en kort dialog som innehåller flera reflexiva verb. De ska framföra dialogen för klassen. Genom att öva på sina dialoger får de möjlighet att tillämpa reflexiva verb i en kommunikativ kontext.

Exit-ticket

  • Vad är ett reflexivt verb? Svar: Ett verb där handlingen riktas tillbaka mot subjektet, ofta med ett reflexivt pronomen.
  • Ge ett exempel på ett reflexivt verb i presens. Svar: „Ich freue mich.” (Jag gläder mig.)
  • Hur böjs reflexiva pronomen beroende på subjektet? Svar: Reflexiva pronomen anpassas beroende på om subjektet är i första, andra eller tredje person.
  • Ge exempel på en mening med reflexivt verb i perfekt. Svar: „Ich habe mich gewaschen.” (Jag har tvättat mig.)

M.v.h. Isak Skogstad


Modern Tillbaka-knapp
×