Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Tyska steg 1
Tema: Tyska skolämnen och utbildning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska få förståelse för det tyska utbildningssystemet och jämföra detta med det svenska. Genom olika aktiviteter och diskussioner bör eleverna utveckla ordkunskap och språklig medvetenhet kopplad till skolämnen. | Eleven kan förstå och använda tyska i samband med skolämnen och kan föra en enkel diskussion om skillnader och likheter mellan det svenska och tyska skolsystemet. |
Syfte
Syftet med lektionen är att eleverna ska få en grundläggande förståelse för hur det tyska skolsystemet fungerar och att de ska kunna jämföra det med det svenska systemet. Detta kommer att öka deras språkliga medvetenhet och ge dem nya begrepp kopplade till skolämnen på tyska.
Genomförande
Förberedelser
- Samla material om det tyska skolsystemet, såsom broschyrer eller presentationer.
- Förbereda en jämförelsetabell mellan det svenska och tyska skolsystemet.
Aktiviteter
- Introduktion av lektionen och mål.
- Presentation av det tyska skolsystemet med hjälp av bildmaterial.
- Diskussion i små grupper om skillnader och likheter mellan systemen.
- Skapa en gemensam jämförelsetabell i klassen.
- Avslutande reflektion och sammanfattning.
Bedömning
Bedömningen ska baseras på elevernas aktiva deltagande i diskussioner samt deras förmåga att uttrycka sig på tyska kring ämnet. En eventuell skriftlig uppgift kan ges där eleverna jämför de två systemen och diskuterar sina egna åsikter.